8.5 C
Paris
Friday, April 19, 2024

ادامه اعتراضات معلمان ایران در ده‌ها شهر

با فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، امروز (سوم اسفند) معلمان برای یازدهمین بار از آغاز سال تحصیلی، در ده‌ها شهر در سراسر ایران تجمعات اعتراضی برگزار کردند.

معلمان خواستار بهبود وضعیت معیشتی و شغلی خود ازجمله “همسان‌سازی بازنشستگی مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری” و “رتبه‌بندی شاغلان در سطح حداقل ۸۰ درصد حقوق هیات علمی”، “آزادی معلمان زندانی” و “آموزش کیفی و برابر” و اجرای اصل سی‌ام قانون اساسی هستند.

نمایندگان مجلس ایران (یکم اسفند) برای “تامین نظر شورای نگهبان” اصلاحاتی را در برخی مواد لایحه رتبه‌بندی معلمان اعمال کردند.

اما با اعتراضات سراسری امروز به نظر نمی‌رسد که این اصلاحات خواسته‌های معلمان را برآورده کرده باشد.

در آخرین اعتراضات که ۳۰ بهمن برگزار شد، نیروهای امنیتی به برخی از تجمعات حمله کرده و شماری را بازداشت کردند، بنا به اخبار رسیده “تعداد بازداشت‌ها بالای ۱۵ نفر برآورد شده” بود.

در همین رابطه، هنوز از تعداد معترضان بازداشتی در تجمعات امروز خبری نیست اما بنا به گزارش “کانال تلگرامی شواری هماهنمگی تشکل‌های فرهنگی معلمان” محمد حسن بهامین، معلم و فعال صنفی از یاسوج که برای شرکت در تجمع شیراز به این شهر رفته بود، پس از اتمام تجمع “بازداشت” شد و به “مکان نامعلومی” برده شد. براساس مشاهدات این کانال تلگرامی، ” گفته می‌شود دو معلم زن نیز در این تجمع دستگیر شده‌اند که هویتشان مشخص نیست.”

این کانال همچنین گفته که در تجمع کرج، سولماز فیض‌الله‌زاده ، عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان البرز پس از پایان تجمع بازداشت و به مکان نامعلومی برده شد و از محل نگهداری او اطلاعی در دست نیست.

وبگاه “ایران کارگر” که اخبار مربوط به اعتراضات کارگری و صنفی را پوشش می‌دهد، گفته اعتراضات سراسری امروز در شهرهای تهران، اصفهان. مشهد، خرم‌آباد، شیراز، لاهیجان، شازند، خنداب، اراک، یزد، تبریز، کرج، اهواز، کرمانشاه، لنگرود، سنندج، بهشهر، اردبیل، همدان، بابلسر، مریوان، شوش دانیال، زاهدان، لنده، کوهدشت، آمل، زرین دشت فارس، سمیرم، کهگیلویه و بویر‌احمد، ایلام، ارومیه، سقز و زیویه، جوانرود، شهرکرد، قیر و کازرین و شمار دیگری از شهرها برگزار شد.

قطعنامه پایانی
در قطعنامه پایانی امروز، بار دیگر معلمان بر خواسته‌های خود پافشاری کرده و خواستار آزادی همکارانشان از زندان شدند.

در این قعطنامه آمده است نهاد آموزش و پرورش که براساس ماده سی‌ام قانون اساسی ایران برای همه رایگان است، “نیاز به بودجه‌ای دست کم چند برابر مبلغی دارد که در بودجه‌ سال گذشته مصوب شده است.”

این قطعنامه به کیفیت پایین آموزش اشاره کرده و گفته که مدارس به “بنگاه تجاری و درآمدزا برای حاکمیت” تبدیل شده است به طوری که ” بیشتر فرهنگیان بر این باورند که کودکان و نوجوانان این سرزمین با این شرایط بودجه و امکانات آموزشی، فقط عمر خود را به بطالت می‌گذرانند.”

معلمان همچنین در قطعنامه گفته‌اند که بیش از ۱۴ سال است “قانون رتبه بندی معلمین، قانون همسان‌سازی بازنشستگان بازی گرفته شده” و “دایره سرکوب” معلمان هر روز گسترده‌تر می‌شود.

قطعنامه تاکید کرده که “حاکمیت به جای شنیدن صدای فرهنگیان که صدای برابری‌خواهی و حق‌طلبی است، تنها راه حل را در سرکوب فرهنگیان می‌داند.”

معلمان خواستار آزادی اسماعیل عبدی که “بیش از هفت سال است که در زندان به سر می‌برد و اکنون در حال گذراندن حکم ده سال زندان دوم است”، روح‌الله مردانی که “در دلفان پس از اتمام تجمع ۳۰ بهمن به بدترین شکل مورد ضرب و شتم قرار گرفته و راهی زندان شده است”، هاشم خواستار، محمدحسین سپهری، محمدتقی فلاحی، شعبان محمدی، لطیف روزیخواه، محمدرضا رمضان‌زاده، حسین رمضان‌پور، یعقوب یزدانی، نصرت بهشتی، زینب همرنگ، معصومه عسکری و عالیه اقدام‌دوست شدند.

در این قطعنامه آمده که معلمان برای تحقق خواسته‌هایشان از تمام توان خود بهره خواهند برد: “شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران همچنان بر عهد و پیمان خود با معلمان سرزمینش وفادار است. و تا تحقق خواسته‌هایش تمام توان خود را به کار می‌بندد. ایمان واثق داریم که آینده ایران در گرو جنبش کنونی معلمان ایران رقم می‌خورد.”

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط