8.7 C
Paris
Friday, March 29, 2024

اختلال در ساعت بیولوژیکی بدن، افسردگی می آورد

بنابه گزارش رسانه ها، دانشمندان بریتانیایی با تحقیق بر روی ۹۱ هزار نفر دریافتند که اختلال ساعت بیولوژیکی بدن با اختلالات روانشناختی مانند اختلالات خلقی (Mood Disorder) رابطه مستقیم دارد و می‌تواند سبب بدتر شدن وضعیت سلامت مبتلایان شود.

در این تحقیق که بر روی افراد ۳۷ تا ۷۳ ساله در بریتانیا صورت گرفته نشان می‌دهد که اختلال در ساعت بیولوژیکی بدن وضعیت سلامت مبتلایان به دیگر اختلالات روانشناختی از جمله افسردگی شدید، اختلال دوقطبی و دیگر مشکلات مربوط به سلامت روان را نیز با خطر روبرو می‌کند.

در این تحقیق با بستن یک دستگاه اندازه‌گیری خواب بر روی مچ دست افراد شرکت‌کننده در این مطالعه، میزان و کیفیت خواب آنها در طی ۷ روز ثبت شده است.

محققان سپس با استفاده از این داده‌ها نحوه عملکرد ساعت بیولوژیکی این افراد را بررسی کردند و افرادی که خواب شبانه کافی نداشتند یا در طول روز چندان فعال نبودند را در زمره مبتلایان به اختلالات خواب قرار دادند.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد افرادی که دچار اختلال ساعت بیولوژیکی هستند بجز مشکلات مربوط به سلامت روان با مسائل دیگری چون احساس رضایت پایین از زندگی، تنهایی، احساس شادی کمتر نیز روبرو هستند.

ساعت بیولوژیکی بدن چیست؟
ساعت بیولوژیکی بدن یک فرآیند زیستی و یک ریتم شبانه‌روزی در بدن موجودات زنده است که در طی ۲۴ ساعت یعنی یک روز کامل تنظیمات و فعالیت‌های بخش‌های بدن موجودات را بر عهده دارد.

این ریتم شبانه‌روزی در داخل بدن موجودات زنده تولید و کنترل می‌شود، هرچند عوامل بیرونی چون نور خورشید، درجه حرارت و تغییرات فصلی نیز بر عملکرد آن موثر است.

ساعت بیولوژیکی نقش مهمی در تنظیم فعالیت‌های بدن جانداران زنده از تک سلولی‌ها تا جانوران و گیاهان غول‌پیکر بازی می‌کند.

ساعت بیولوژیکی در تنظیم بسیاری از فعالیت‌های حیاتی بدن انسان اهمیت فراوانی دارد که از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به تنظیم فشار خون، ترشح هورمون، فعالیت‌های گوارشی، زمان خواب و بیداری، ومتابولیسم بدن اشاره کرد.

اختلال در ساعت بیولوژیکی می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در تنظیم فعالیت‌های زیستی بدن موجودات زنده شود. به همین سبب در سال‌های اخیر توجه به درک مکانیسم آن جلب شده چرا که امید می‌رود با کشف چگونگی عملکرد آن بتوان راهی برای پیشگیری و درمان بیماری‌های گوناگون یافت.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط