15.7 C
Paris
Friday, April 26, 2024

اختلافات در اتحادیه اروپا بر سر پذیرش و سهیمه‌ بندی پناهجویان

بنابه گزارش رسانه ها، وزیران کشورهای عضو اتحادیه اروپا که برای نشستی در بروکسل گرد هم آمده‌اند، بر سر برنامه جنجالی سهمیه‌بندی مهاجران در کشورهای عضو این اتحادیه دچار اختلاف‌های عمیقی شده‌اند.

دونالد توسک، رئیس کمیسیون اروپا، که ریاست این نشست را به عهده دارد سهیمه‌بندی اجباری مهاجران را “بی‌تاثیر و نفاق‌افکنانه” خواند.

براساس طرح سهمیه‌بندی مهاجران که شورای اروپا در ۲۰۱۵ به تصویب رساند، اعضای اتحادیه تا ژوئن ۲۰۱۸ فرصت دارند تا بر سر آن به توافق برسند.

این طرح از ابتدا با مخالفت شدید بعضی از اعضای اتحادیه اروپا روبرو شد.

براساس این طرح، مهاجران از ایتالیا،‌ یونان و مجارستان به سایر کشورهای اتحادیه اروپا منتقل خواهند شد.

اما بعضی از کشورها از جمله لهستان می‌گویند که دارای امکانات کافی برای اسکان پناهجویانی با “فرهنگ‌های غیرمسیحی نیستند، که به هر حال ترجیح می‎دهند در کشورهای ثروتمندتر اروپایی” زندگی کنند.

کمیسیون اروپا علیه کشورهای لهستان، مجارستان و جمهوری چک برای آنکه به سهمیه اجباری برای پذیرش مهاجران رای منفی داده‌اند، به دیوان دادگستری اروپا شکایت برده است.

این در حالی است که دیوان دادگستری اتحادیه اروپا در سپتامبر الزام کشورهای عضو به پذیرش سهمیه پناهجویان را قانونی و لازم‌الاجرا دانست.

از آغاز بحران پناهجویی در ۲۰۱۵، اتحادیه اروپا هنوز با ورود بیش از یک میلیون مهاجر که عمدتا از جنگ سوریه، عراق و افغانستان فرار کرده‌اند دست و پنجه نرم می‌کند.

بیشتر این پناهجویان برای ورود به یونان سفر بسیار خطرناکی را در دریای اژه حتی با قایق‌های پلاستیکی در پیش می‌گیرند که تا به حال به قیمت جان صدها نفر تمام شده است.

بنابر طرح کمسیون اروپا، قرار بود ۱۶۰ هزار پناهجو از سوریه و اریتره از ایتالیا و یونان به سایر کشورهای اروپایی منتقل و اسکان داده شوند اما تاکنون تنها ۳۲ هزار نفر از آنها به کشورهای دیگر منتقل شده اند.

زیرا به علت گسترش سیاست‌های ضد مهاجرت و اعتراض‌های گسترده در مخالفت با پذیرش مهاجران جدید، در عمل تنها چند کشور اروپایی این پناهجویان را پذیرفته‌اند.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط