12.3 C
Paris
Sunday, April 28, 2024

احکام سنگین علیه روزنامه‌نگاران؛ نیلوفر حامدی به ۱۳ و الهه محمدی به ۱۲ سال حبس محکوم شدند

نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو خبرنگاری که به دلیل پوشش حوادث پس از مرگ مهسا امینی دستگیر شده بودند و بیش از یک سال است که در بازداشت موقت به سر می‌برند به ترتیب به هفت و شش سال حبس محکوم شدند.
چند ماه پس از آخرین جلسه دادگاه نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق و الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن، امروز یکشنبه ۳۰ مهر رای دادگاه بدوی در مورد این دو نفر پس از تحمل نزدیک به ۴۰۰ روز بازداشت موقت صادر شد. به نوشته سایت میزان، ارگان اطلاع رسانی قوه قضاییه جمهوری اسلامی و بر اساس احکام بدوی صادر شده در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی، الهه محمدی مجموعا به ۱۲ سال حبس و نیلوفر حامدی به ۱۳ سال حبس محکوم شده‌اند.
خبرگزاری میزان با اشاره به اینکه این دو خبرنگار در سه عنوان اتهامی مجرم شناخته شده‌اند، نوشته است که نیلوفر حامدی «به اتهام همکاری با دولت متخاصم آمریکا» به تحمل ۷ سال حبس، به اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور» به ۵ سال حبس و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» به تحمل یک سال حبس محکوم شده است.
صدور این حکم درحالی است که نیلوفر حامدی طبق وظیفه خبرنگاری خود، پس از بستری شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد در ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ از اولین خبرنگارانی بود که خود را به بیمارستان کسری تهران رساند و درباره وضعیت او اطلاع‌رسانی کرد. یک هفته بعد و در ابتدای اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی در تاریخ ۲۵ شهریور، این خبرنگار گروه اجتماعی روزنامه شرق دستگیر شد.
 مرکز رسانه قوه قضاییه همچنین از ۶ سال حبس برای الهه محمدی به اتهام «همکاری با دولت متخاصم آمریکا»، ۵ سال حبس به اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور» و یک سال حبس به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» خبر داد.
در پی مرگ مهسا امینی، الهه محمدی از جانب روزنامه هم‌میهن برای پوشش مراسم خاکسپاری او به شهر سقز، زادگاهش رفت. او در مطلبی با عنوان «یک وطن اندوه» که در شماره ۲۷ شهریور این روزنامه منتشر شد، گزارش کاملی از خاکسپاری، گفتگو با پدر و مادر مهسا امینی و واکنش مردم به این حادثه پرداخته بود. او چند روز بعد از انتشار این گزارش توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد و از آن زمان تا کنون در زندان به سر می‌برد.
در صورت تایید این احکام از سوی دادگاه تجدید نظر، ۷ سال حبس برای نیلوفر حامدی و ۶ سال حبس برای الهه محمدی قابل اجرا خواهد بود.
ار.اف.ای

 

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط