12.1 C
Paris
Thursday, March 28, 2024

اتحادیه عرب تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل را محکوم کرد

بیش از ۲۰ کشور عضو اتحادیه عرب تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل را مورد انتقاد قرار داده‌اند و گفته‌اند این اقدام به تنش و تخاصم در منطقه خواهد انجامید.

این تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا “بی‌طرفی” این کشور در روند صلح خاورمیانه را به شدت خدشه‌دار کرده؛ به طوری که تشکیلات فلسطینی رسما آمریکا را فاقد صلاحیت برای ادامه میانجی‌گری در بحران خاورمیانه دانسته‌ است و دیدار از پیش تعیین شده محمود عباس، رئیس این تشکیلات با مایک پنس، معاون دونالد ترامپ را که قرار بود طی روزهای آینده صورت گیرد را لغو کرده است.

واکنشی که روز شنبه ( نهم دسامبر – ۱۸ آذر) در جلسه اضطراری اتحادیه عرب در قاهره مصر هم تکرار شد و وزرای خارجه کشورهای عرب عضو تصریح کردند که با این تصمیم دیگر آمریکا برای رهبری مذاکرات صلح خاورمیانه قابل اعتماد نخواهد بود.

بیانیه ۲۲ عضو اتحادیه عرب، روز شنبه در حالی منتشر شد که در نوار غزه و مناطق فلسطینی برای سومین روز متوالی درگیری میان نیروهای اسرائیلی و معترضان فلسطینی ادامه یافت.

آمریکا متحدان بسیار نزدیکی در میان کشورهای عضو اتحادیه عرب دارد؛ مصر، عربستان، امارات متحده عربی سه کشوری بودند که با وجود روابط نزدیک با کاخ‌سفید، روز شنبه بیانیه محکومیت تصمیم آقای ترامپ را امضاء کردند.
در متن این بیانیه آمده، ایالات متحده با این اقدام آقای ترامپ:
عملا خود را از میانجی بودن در روند مذاکرات میان اسرائیل و فلسطینیان خلع کرد
این تصمیم به تنش‌های موجود عمق داد، بر خشم‌ها افزود و منطقه را با خطر خشونت و آشوب بیشتر روبرو کرد
وزاری خارجه اتحادیه عرب گفته اند در اقدامی مشترک از شورای امنیت سازمان ملل خواهند خواست که این تصمیم آمریکا را محکوم کند.

آمریکا روز گذشته هم در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد خود را منزوی و در برابر اجماع ۱۴ عضو دیگر این شورا تنها دید.
با وجود این نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، با دفاع از تصمیم آقای ترامپ گفت سازمان ملل متحد در سال‌های گذشته به طور “ظالمانه‌ای کانون خصم علیه اسرائیل بوده” و کاخ‌سفید دیگر این وضعیت را تحمل نخواهد کرد.

روز شنبه همچنین گزارش شد علاوه بر محمود عباس، رئیس دولت سرزمین‌های فلسطینی که گفته با مایک پنس، معاون دونالد ترامپ ملاقات نخواهد کرد، در مصر، پاپ توادروس دوم، رهبر کلیسای قبطی‌ها هم هرگونه ملاقاتی را با معاون رئیس جمهور آمریکا رد کرده است.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط