14.3 C
Paris
Friday, April 26, 2024

اتحادیه اروپا از مرگ جورج فلوید بهت زده و منزجر شده است

ژوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته مردم اروپا از مرگ جورج فلوید “بهت زده و منزجر” شده‌اند.

آقای بورل در سخنرانی خود در بروکسل گفت که کشورها باید اطمینان حاصل کنند که “افرادی که مسئولیت مراقبت از دیگران را بر عهده دارند ، از مقام و موقعیت خود به شکلی که در مرگ بسیار بسیار ناگوار جورج فلوید استفاده شد، استفاده نمی‌کنند.”

عالی‌ترین مقام سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت این اتفاق نمونه “سوءاستفاده از قدرت” است و باید با آن در همه ایالات‌ها و هر جایی مبارزه شود.

جورج فلوید، مرد ۴۶ ساله آمریکایی روز دوشنبه کشته شد. در فیلمی که از صحنه مرگ او وجود دارد، جورج فلوید در حالی که به سختی نفس می‌کشد، به پلیس سفید پوستی که ۸ دقیقه و ۴۶ ثانیه زانویش را روی گردن او گذاشته و فشار می‌دهد، می‌گوید: “نمی‌توانم نفس بکشم”. انتشار این فیلم اعتراض و خشم بسیاری از آمریکایی‌ها را بر انگیخت.

او گفت اروپا به توانایی آمریکا برای فائق آمدن بر این موضوع و التیام دادن آن به عنوان یک ملت اعتماد دارد.

او همچنین با اشاره به جنبش “جان سیاه‌پوستان مهم است” گفت “اجازه بدهید بگویم، جان همه ارزش دارد، زندگی سیاهان ارزش دارد”.

در برخی شهرهای اروپا، از جمله آمستردام و برلین تظاهرات بزرگی در اعتراض به مرگ جورج فلوید برگزار شد.

تجمع هزاران نفر در یکی از میدان‌های مرکز آمستردام و عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی برای مقابله با کرونا، انتقادهایی را از شهردار این شهر به دنبال داشته است.

در سیدنی استرالیا نیز هزاران نفر فاصله‌گذاری اجتماعی و درخواست اسکات موریسون نخست وزیر را نادیده گرفتند و در اعتراض به کشته شدن بومیان در بازداشت پلیس استرالیا و همچنین کشته شدن جورج فلوید تظاهرات کردند.

اخیر نخست وزیر استرالیا در تماسی تلفنی از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خواسته بود درباره ادعای کارمندان یک تلویزیون استرالیایی که می‌گفتند در واشنگتن مورد هجوم پلیس قرار گرفتند، تحقیق کند.

بیانیه روسای جمهوری پیشین آفریقا در حمایت از جورج فلوید
مجمع روسای جمهوری پیشین آفریقا نیز مرگ جورج فلوید را محکوم کردند.

آنها از دولت‌های آفریقایی خواستند تا اعتراض شدید خود را به این “قتل” نشان دهند و همزمان خواستار مجازات شدید عامل این جنایت و جنایت‌هایی از این دست شدند.

در بیانیه‌ای که نیکفور سوگل، رئیس جمهوری بنین منتشر کرده، نوشته شده که “به چه سطحی از شقاوت باید رسید تا سرانجام مردم دنیا برپا خیزند و خشم خود را نشان دهند”.‌

رئیس اجرایی هنگ کنگ: آمریکا استاندارهای دوگانه دارد
لری کم، رئیس اجرایی هنگ کنگ در واکنش به اعتراضات این هفته در هنگ کنگ آمریکا را متهم کرد که استانداردهای دوگانه دارد.

او گفت “ببینید که دولت‌های محلی آمریکا چگونه به شورش‌های این کشور پاسخ می‌دهند و همزمان وقتی اتفاق مشابهی در هنگ می‌افتد چه موضعی اتخاذ می‌کنند”.

رئیس اجرایی هنگ کنگ، در واقع از لایحه جنجال برانگیز دولت چین برای اعمال قوانین امنیتی جدید در این منطقه خودمختار دفاع کرده که به اعتراضات در این منطقه دامن زده بود. دولت چین در اقدامی جنجالی پیش نویس یک قانون امنیتی را مد نظر قرار داده که هرگونه اعتراضی که بتواند “فتنه، براندازی یا تجزیه‌طلبی” تعبیر شود را ممنوع می‌کند. منتقدان می‌گویند این لایحه خودمختاری هنگ کنگ را از بین می‌برد.

اخیرا رابرت اوبرین مشاور امنیت ملی کاخ سفید در اظهاراتی از ایران، چین، روسیه و زیمباوه به عنوان کشورهایی نام برد که از ناآرامی‌های آمریکا “بهره” می‌برند.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اما مقامات آمریکایی را متهم به فرافکنی کرد و گفت “اتفاقی هم که در این کشور رخ داده، نتیجه سال‌ها سرکوب و خفه کردن صدای مردم و اتباع آمریکایی بوده است. طبیعی است مردم آمریکا جان‌شان به لب آمده و اعتراض کنند”. او افزود که “کافر همه را به کیش خود پندارد. کشوری که در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت کرده و از بیان این دخالت ابایی ندارد، آمریکا است”.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط