11 C
Paris
Tuesday, April 23, 2024

ابراهیم رئیسی به عنوان هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران در مجلس سوگند یاد کرد

مراسم سوگند ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، در صحن مجلس شورای اسلامی ایران، دقایقی پس از ساعت ۱۷ به وقت تهران، آغاز شد. در این مراسم شماری از مقامات و شخصیت‌های کشوری و لشکری جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از مقامات کشورهای خارجی حضور یافتند. گروهی از احزاب اپوزیسیون ایرانی، با انتشار بیانیه‌ای در روز تحلیف ابراهیم رئیسی، به‌ویژه از حضور انریکه مورا، معاون دبیرکل اتحادیه اروپا، در این مراسم به شدت انتقاد کردند. در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی، محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد، روسای‌جمهوری پیشین ایران، همچنین علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس و صادق لاریجانی، عضو شورای نگهبان، حضور نداشتند. ابراهیم رئیسی در سخنرانی خود به موضوع ادامه مذاکرات احیاء برجام اشاره‌ای نکرد. همچنین هیچ نماینده‌ای از عربستان سعودی در این مراسم حضور نداشت.

ابراهیم رئیسی در سخنان خود، پس از ادای سوگند ریاست‌جمهوری، گفت «اراده مردم به تحقق عدالت، پیشرفت، آزادی است» و اعلام کرد که وی از هر طرح دیپلماتیک که منجر به برداشتن تحریم‌های برقرار شده علیه ایران شود، استقبال می‌کند.

ابراهیم رئیسی، بعنوان هشتمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، دولت سیزدهم را دولت مردمی و دولت رفاه و وفاق ملی و مدافع واقعی حقوق بشر توصیف کرده و گفت: دولت خستگی ناپذیر برای رسیدن به اهداف پیش خواهد رفت.

رئیس‌جمهوری جدید ایران، با اشاره به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بعنوان میثاق ملی، به اصل ششم اشاره کرد که تمامی نهادهای حاکمیتی را محصول اراده و رای مردم دانسته است و از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در روز ۲۸ خرداد بعنوان «تجلی اراده ملت» یاد کرد. این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که بنا بر اعلام وزارت کشور ایران، میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ کمتر از ۴۹ درصد اعلام شد. بر اساس اعلام عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر وقت کشور ایران، از ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجد شرایط رای دادن در این انتخابات تعداد ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۴ نفر در آن شرکت کرده‌اند که با این حساب میزان مشارکت ۴۸.۸ درصد بوده است.

ابراهیم رئیسی در پایان سخنرانی خود با توجه به تاکید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، مبنی بر لزوم معرفی هر چه سریعتر اعضا کابینه دولت، گفت: در هفته آینده و پیش از به پایان رسیدن موعد مقرر، فهرست وزرای دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد شد. مجلس شورای اسلامی ایران، بر اساس قانون اساسی ایران، به ابراهیم رئیسی برای معرفی اعضا کابینه خود دو هفته فرصت داده است.

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، نیز با اشاره به این بخش از سخنان ابراهیم رئیسی گفت: طبق قانون رییس جمهوری دو هفته پس از تحلیف فرصت دارد تا کابینه خود را به مجلس معرفی کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران تاکید کرد: ما هم در مجلس مصمم هستیم بررسی‌ها را در کمیسیون‌های تخصصی به صورت منسجم و پیوسته و در صحن علنی مجلس در ۲ یا ۳ نوبت کاری انجام دهیم.

پیش از ابراهیم رئیسی، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوۀ قضائیۀ جمهوری اسلامی ایران، در سخنرانی خود، انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ را « برگی زرین برای ملت متدین و انقلابی» دانست و یادآوری کرد که «طبق قانون اساسی ریاست جمهوری عالی ترین مقام کشور پس از مقام معظم رهبری است که مسوولیت اجرای قانون اساسی را برعهده دارد».

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهوری «در از بین بردن زمینه فساد، رانت، تبعیض و اصلاح ساختارهای پیچیده اداری اقدام لازم را انجام دهد» و «نسبت به همه اصول قانون اساسی به ویژه بندهای شانزده گانه اصل سوم قانون اساسی به طوری که حقوق آحاد جامعه را تامین می‌کند، اهتمام لازم داشته باشد».

تاکید ابراهیم رئیسی بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران و لزوم تلاش برای لغو تحریم‌ها

ابراهیم رئیسی، در بخشی از سخنان خود به موضوع برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرده و از برنامه هسته‌ای ایران «در راستای اهداف صلح‌آمیز» یاد کرده و تاکید کرد: «سلاح هسته‌ای جایگاهی در استراتژی دفاعی ایران ندارد».

رئیس‌جمهوری جدید ایران، با بیان اینکه در راستای سیاست خارجی، دست تمامی کشورهای منطقه از جمله همسایگان را به گرمی می‌فشارد، به موضوع تحریم‌ها علیه ایران اشاره کرده و «مهمترین و اصلی‌ترین اولویت سیاست خارجی» خود را «ارتقا روابط با کشورهای همسایه» عنوان نمود.

ابراهیم رئیسی که بر لزوم «لغو تحریم‌ها علیه ملت ایران» تاکید داشت، تصریح کرد: «ایران از هر طرح دیپلماتیک برای لغو تحریم‌ها حمایت می‌کند».

در عین حال ابراهیم رئیسی، در اظهارات خود، پس از مراسم سوگند ریاست‌جمهوری به موضوع ادامه مذاکرات به منظور احیاء برجام با قدرت‌های غربی اشاره‌ای نکرد.

موضع‌گیری ابراهیم رئیسی درقبال حمایت‌های حقوق‌بشری در جهان

ابراهیم رئیسی، در سخنرانی خود پس از اداء سوگند ریاست‌جمهوری به مواضع حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران اشاره کرده و گفت: « ما مدافع واقعی حقوق بشریم و تجاوز به حقوق انسان‌های بی‌گناه را مردود می‌دانیم».

رئیس‌جمهوری جدید ایران گفت: «ظلم و جنایت چه در اروپا باشد و در آمریکا، چه در یمن و فلسطین وسوریه، در مقابل آن خواهیم بود».

ابراهیم رئیسی با بیان اینکه «در داخل نیز مردم و جوانان عزیز این مرز و بوم می‌خواهند که صدای رسای مستضعفان باشیم»، به لزوم وجود آزادی‌های اجتماعی و فرهنگی اشاره کرده و گفت: «مردم می‌خواهند آزادی‌های اجتماعی و فرهنگی آنها مجدانه پیگیری شود و به معنای واقعی کلمه انقلاب اسلامی محقق شود».

با وجود تاکید ابراهیم رئیسی نسبت به حمایت‌های حقوق بشری از مردم یمن، سوریه و فلسطین، رئیس‌جمهوری جدید ایران به موضوع حمایت از اقلیت‌های مذهبی، قومی و جنسی در ایران اشاره‌ای نکرد.

البته، ابراهیم رئیسی، از دولت خود بعنوان «دولت مردمی، رفاه و وفاق ملی» نام برد که در آن «تمامی جناح‌های سیاسی و دسته‌بندی‌های قومی، مذهبی و گروهی رنگ می‌بازند». این درحالیست که هنوز مشخص نیست چه افراد از چه گروه‌ها و جناح‌هایی در سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی ایران حضور خواهند داشت.

مراسم سوگند ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی، عصر روز پنج‌شنبه ۱۴ مرداد، از ساعت ۱۷ به وقت تهران، با حضور سران دو قوه‌ی مقننه و قضائیه، اعضا شورای نگهبان، برگزار می‌شود. مطابق اصل ۱۲۱ قانون اساسی، مراسم سوگند ریاست‌جمهوری یا تحلیف باید در نشست علنی مجلس شورای اسلامی ایران برگزار شود.

بطور معمول، در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری ایران در مجلس شورای اسلامی علاوه بر روسای قوه قضائیه و مجریه، رئیس و اعضا مجمع تشخیص مصلحت نظام، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، اعضا شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس دیوان عالی کشور، دبیر و اعضا شورای نگهبان، رئیس مجلس خبرگان رهبری، شماری از نمایندگان مراجع تقلید، شماری از فرماندهان نظامی و شماری از مقامات سابق جمهوری اسلامی ایران حضور دارند.

مطابق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، سه مراسم برگزار می‌شود. این مراسم عبارتند از مراسم تنفیذ رئیس‌جمهوری توسط رهبر ایران، مراسم تحلیف یا سوگند رئیس‌جمهوری در مجلس شورای اسلامی ایران، همچنین دریافت رای اعتماد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران پس از معرفی کابینه دولت توسط رئیس‌جمهوری.

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رئیس‌جمهوری که به مدت ۴ سال سکان هدایت کشور را به عهده می‌گیرد، عهد و پیمان می‌بندد که تمامی مسئولیت‌های اجرایی خود را به بهترین صورت ممکن به انجام برساند.

حاشیه‌های مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی

در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی، محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد، روسای‌جمهوری پیشین ایران، همچنین علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی و صادق لاریجانی، عضو شورای نگهبان و رئیس پیشین قوه قضائیه ایران، حضور نداشتند.

پیش از سخنرانی ابراهیم رئیسی، روسای دو قوه‌ی مقننه و قضائیه ایران، محمدباقر قالیباف و غلامحسین محسنی اژه‌ای، ایراد سخنرانی نمودند. اظهارات انتقادآمیز روسای دو قوه مقننه و قضائیه ایران، در مراسمی با حضور نمایندگان کشورهای خارجی، نسبت به عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم به ریاست حسن روحانی با واکنش کاربران در شبکه‌های اجتماعی و تحلیلگران مواجه شد.

همچنین برگزاری مراسم تحلیف در شرایط ویژه ناشی از شیوع ویروس کرونا و پذیرایی از مهمانان در راهروهای منتهی به صحن علنی مجلس شورای اسلامی ایران با انتقاداتی همراه بود.

با وجود استفاده ماسک از سوی تمامی مهمانان و برگزارکنندگان مراسم، عدم حفظ فاصله فیزیکی در هنگام ورود مهمانان، در تصاویری زنده که از تلویزیون دولتی ایران پخش می‌شد، بحث‌برانگیز شد.

این مراسم که قرار بود راس ساعت ۱۷ به وقت تهران برگزار شود، با تاخیر حدود ۲۰ دقیقه آغاز شد.

رادیو فرانسه

 

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط