9.6 C
Paris
Tuesday, March 19, 2024

آمریکا: سازمان مجاهدین خلق را دموکراتیک و نماینده مردم ایران نمی‌دانیم

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای می‌گوید ادعاهای مربوط به نقش آمریکا در پشتیبانی یا آموزش دادن سازمان مجاهدین خلق جعلی و نادرست است.

پیشتر ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران از آمریکا به خاطر «آموزش و تجهیز» مجاهدین «در تکنولوژی سایبری» انتقاد کرده بود.

ناصر کنعانی در مطلبی در مجله فارن پالیسی، از آمریکا به خاطر اینکه دولت آلبانی را «مجبور کرده» میزبانی سازمان مجاهدین را بپذیرد، انتقاد کرده و گفته بود این گروه «همواره به عنوان ابزار دست آمریکا در عملیات تروریستی، حملات سایبری و جنگ روانی علیه ملت و دولت ایران خدمت کرده و می‌کند.»

اما در مقابل، ایالات متحده آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد هیچ نوع کمکی به مجاهدین خلق ارائه نمی‌کند و آن را «یک جنبش دمکراتیک مخالف حکومت نمی‌بیند که مردم ایران را نمایندگی کند و شانس موفقیت داشته باشد».

در گزارش «فارن پالیسی» به نقش کشور آلبانی در معادلات منطقه، رابطه با اسرائیل و اسکان دادن به ۳ هزار عضو مجاهدین خلق اشاره شده است.

در این بیانیه وزارت خارجه آمریکا اشاره شده که اساسا چنین رابطه‌‌ای وجود ندارد و آمریکا این گروه را آموزش نمی‌دهد.

دولت ایالات متحده تاکید کرده که به مجاهدین خلق در مورد فناوری سایبری یا هر موضوع دیگری پشتیبانی یا آموزش نمی‌دهد و به این سازمان کمک مالی نمی‌کند.

واشنگتن تاکید کرده که هیچ تماس عمده‌ای فراتر از مسائل مربوط به اسکان مجدد اعضای مجاهدین خلق با این گروه برقرار نکرده که این روند هم در سال ۲۰۱۶ تکمیل شد.

خشایار جنیدی خبرنگار بی‌بی‌سی در واشنگتن می‌گوید به رغم بیانیه سخنگوی وزارت امور خارجه که بیانگر موضع رسمی دولت آمریکاست، در گذشته، بعضی از مقام‌های پیشین و اعضای کنگره ایالات متحده، به عنوان یک نهاد مستقل از دولت، با اعضای مجاهدین خلق دیدار داشته‌اند.

از جمله، مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا و مایک پنس، معاون اول دونالد ترامپ پس از پایان کار در دولت آقای ترامپ برای بازدید از اردوگاه مجاهدین به آلبانی رفته بودند.

سازمان مجاهدین خلق در دوران مبارزه مسلحانه‌اش در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار داشت.

نام این سازمان در سال‌های ۸۷ و ۹۱ به ترتیب از فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا خارج شد.

انعکاش همین مطلب در یورونیوز

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای ضمن رد هرگونه حمایت از سازمان مجاهدین خلق اعلام کرد که این گروه مخالف حکومت ایران را «یک جنبش دموکراتیک قابل اتکا» و «نماینده مردم ایران» نمی‌داند.

به گزارش صدای آمریکا که به نسخه‌ای از این بیانیه دست یافته، وزارت خارجه ایالات متحده ادعای «حمایت» از سازمان مجاهدین خلق در آلبانی و «آموزش» اعضای این گروه را رد کرده است.

در بخشی از بیانیه یکی از سخنگوهای وزارت خارجه آمریکا آمده است: «هرچند ایالات متحده از ماه سپتامبر سال ۲۰۱۲ دیگر سازمان مجاهدین خلق را یک سازمان تروریستی خارجی در نظر نمی‌گیرد اما آمریکا سازمان مجاهدین خلق را یک جنبش دموکراتیک قابل اتکای مخالفان [حکومت ایران] که نماینده مردم ایران محسوب شود نمی‌داند.»

واشنگتن در بخش دیگری از این بیانیه تاکید کرده است که همچنان «نگرانی‌هایی جدی» درباره سازمان مجاهدین خلق از جمله ادعاهای مطرح شده درباره «سوءاستفاده» از اعضای این گروه دارد.

سازمان مجاهدین خلق در واکنش به این بیانیه اعلام کرده که موضع‌گیری آمریکا نشان‌دهنده «استقلال» این گروه است. این در حالی است که شماری از مقام‌های پیشین دولت ایالات متحده از جمله مایک پنس، معاون پیشین رئیس‌جمهوری، رودی جولیانی، مشاور و وکیل دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق و مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین با رهبران سازمان مجاهدین دیدار کرده‌اند و یا در نشست‌های این گروه سخنرانی کرده‌اند.

همین مطلب در وبسایت رادیو فردا

وزارت خارجه آمریکا اتهام آموزش دادن به اعضای سازمان مجاهدین خلق را که اکنون در کشور آلبانی به سر می‌برند، رد و اعلام کرد این سازمان را «نماینده» مردم ایران نمی‌داند.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در اختیار رادیوفردا قرار گرفت، یادآور شد که «ادعاهایی مبنی بر اینکه ایالات متحده از سازمان مجاهدین خلق در آلبانی حمایت می‌کند یا آنها را آموزش می‌دهد، کاملاً نادرست است».

او افزود: «آمریکا به سازمان مجاهدین خلق در مورد فناوری سایبری یا در مورد هر موضوع دیگری پشتیبانی یا آموزش نمی‌دهد، به این سازمان کمک مالی نمی‌کند، و تماس عینی فراتر از مسائل مربوط به اسکان مجدد آنان که در سال ۲۰۱۶ تکمیل شد، برقرار نمی‌کند».

شاهين قبادی، سخنگوی مطبوعاتی سازمان مجاهدين خلق در پاريس در واکنش به این اظهارات، موضع‌گیری آمریکا را نشان‌دهنده «استقلال» این سازمان، باوجود تاکیدات جمهوری اسلامی بر حمایت این گروه از سوی کشورهای غربی عنوان کرد.

وی در پاسخ به رادیو فردا گفت که «تكرار اتهامات پيشين در مورد مجاهدين ژست شناخته شده حسن نيت در برابر رژيم ملايان در بحبوحه قيام مردم ايران برای سرنگونی فاشيسم دينی است. اتهامات رژيم‌ساخته‌ای كه قبلا دادگاه‌های آمريكا آنها را باطل شناخته‌اند».

آقای قبادی همچنین اضافه کرد که «آينده ايران را مردم ما و آزاديخواهان، امروز در كارزار آزادی در كف خيابان‌ها و فردا در صندوق‌های رای قضاوت و تعيين می‌‌كنند و ربطی به هيچ قدرت خارجی ندارد».

چند سال پس از سرنگونی صدام حسین در عراق، اعضای سازمان مجاهدین خلق، از گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی، براساس توافقی بین آمریکا و دولت عراق، به آلبانی منتقل شدند.

هفته گذشته نشریه آمریکایی فارن‌پالیسی، در گزارشی درباره آلبانی، این ادعا را مطرح کرده بود که آمریکا به اعضای این سازمان آموزش می‌دهد.

اما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که با وجود این که کشورش نام مجاهدین خلق را در سپتامبر ۲۰۱۲ از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کرده، اما این سازمان را «به عنوان یک جنبش دموکراتیک مخالف رژیم، قابل اتکا نمی‌بیند که نماینده مردم ایران باشد».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پایان، «نگرانی‌های جدی» این کشور در مورد مجاهدین خلق، «از جمله اتهامات سوءاستفاده از اعضای خود» را یادآور شد.

اتهام آموزش دادن آمریکایی‌ها به اعضای مجاهدین خلق را پیشتر مقام‌های جمهوری اسلامی نیز مطرح کرده‌اند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در شهریورماه مدعی «حمایت همه‌جانبه» آمریکا از سازمان مجاهدین خلق شد.

او این ادعا را مطرح کرد که واشینگتن اعضای مجاهدین خلق را «در حوزه سایبری آموزش داده و مجهز کرده است».

این اتهام در حالی مطرح شد که دولت آلبانی شهریورماه از حملات سایبری به زیرساخت‌های غیرنظامی این کشور خبر داد و هکرهای وابسته به جمهوری اسلامی را عامل آن دانست و روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد.

پیشتر پاسکال میلو، وزیر خارجه اسبق آلبانی به رادیو فردا گفته است: «تهدید علیه آلبانی، تهدیدی علیه نظام‌های دمکراتیک اروپایی است».

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در شرایطی بیان می‌شود که پیشتر چهره‌های سیاسی همچون مایک پنس، معاون رئیس جمهور سابق ایالات متحده و مایک پمپئو، وزیر خارجه دولت پیشین آمریکا یا از اردوگاه اشرف بازدید کرده بودند و یا در اجلاس مجازی این سازمان شرکت کرده بودند.

تیرماه سال ۱۴۰۰، اجلاس سه‌روزه سازمان مجاهدین خلق به صورت آنلاین و با شرکت‌کنندگانی از ۱۰۵ کشور از جمله ۳۰ سناتور آمریکایی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات برگزار شد که برخی از آن‌ها نیز مانند آقای پمپئو به‌عنوان سخنران در این نشست حضور داشتند.

سازمان مجاهدین خلق که از گروه‌های مخالف حکومت جمهوری اسلامی است، در آخرین دهه حکومت سلطنتی ایران فعالیت خود را به عنوان یک گروه سیاسی-نظامی آغاز کرد. اين سازمان از انقلاب بهمن ۵۷ به رهبری آیت‌الله خمینی حمایت کرد اما به فاصله کوتاهی پس از روی کار آمدن جمهوری اسلامی به صف مخالفان آن پیوست و کارزار مسلحانه‌ای را برای سرنگونی آن آغاز کرد.

چند هزار نفر از اعضا و هواداران این گروه در درگیری‌های دهه شصت و اعدام‌های گسترده مخالفان در سال ۶۷ اعدام شدند. این سازمان در جنگ ایران و عراق با رژیم صدام حسین همکاری می‌کرد و پس از پایان جنگ، دو بار به مناطق غربی ایران حمله نظامی کرد که در هر دو مورد با شکست مواجه شد.

اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۹ و دولت آمریکا نیز در سال ۲۰۱۲ این سازمان را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کردند.

همین مطلب در وبسایت صدای آمریکا

وزارت خارجه آمریکا حمایت از سازمان مجاهدین خلق را رد کرد؛ این گروه را نماینده مردم ایران نمی‌بینیم
یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن به بخش فارسی صدای آمریکا ارسال شده، هرگونه حمایت دولت ایالات متحده از سازمان مجاهدین خلق را کاملا رد کرد و اعلام کرد این گروه را یک «جنبش دموکراتیک قابل اتکا» نمی‌بیند که «نماینده مردم ایران باشد.»

در این بیانیه آمده است: «ادعاهایی مبنی بر اینکه ایالات متحده از سازمان مجاهدین خلق در آلبانی حمایت می‌کند یا آنها را آموزش می‌دهد، کاملاً نادرست است.»

ابن بیانیه افزود: «ایالات متحده آمریکا به سازمان مجاهدین خلق در مورد فناوری سایبری یا در مورد هر موضوع دیگری پشتیبانی یا آموزش نمی‌دهد، به این سازمان کمک مالی نمی‌کند، و تماس عینی فراتر از مسائل مربوط به اسکان مجدد آنان که در سال ۲۰۱۶ تکمیل شد، برقرار نمی کند.»

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «در حالی که ایالات متحده در سپتامبر ۲۰۱۲ نام سازمان مجاهدین خلق را به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی لغو کرد، اما این سازمان را به عنوان یک جنبش مخالف دموکراتیک، قابل اتکا نمی‌بیند که نماینده مردم ایران باشد.»

او در پایان یادآور شد: «وزارت امور خارجه آمریکا همچنان به نگرانی های جدی در مورد مجاهدین خلق به عنوان یک سازمان، از جمله اتهامات سوء استفاده از اعضای خو، ادامه می دهد.»

واکنش سازمان مجاهدین خلق
سازمان مجاهدین خلق روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای به این اعلام موضع وزارت امور خارجه آمریکا واکنش نشان داد.

در این بیانیه شاهین قبادی، سخنگوی مطبوعاتی سازمان مجاهدین خلق در پاریس، «اذعان به اينكه دولت آمريكا و هيچ كشور ديگر هيچ كمكی به مجاهدين نكرده است» را نشان‌دهنده «استقلال اين جنبش» دانست و گفت كه این سازمان «هميشه در برابر دروغ‌های رژيم آخوندها» بر آن تاكيد كرده است.

در ادامه این بیانیه از «تكرار اتهامات پيشين در مورد مجاهدين» به عنوان «ژست شناخته شده حسن نيت در برابر رژيم ملايان در بحبوحه قيام مردم ايران برای سرنگونی فاشيسم دينی» یاد شده و آمده است: «آينده ايران را مردم ما و آزاديخواهان، امروز در كارزار آزادی در كف خيابان‌ها و فردا در صندوق‌های رای قضاوت و تعيين مي‌كنند و ربطی به هيچ قدرت خارجی ندارد.»

به نظر می‌رسد این بیانیه وزارت خارجه آمریکا واکنشی به گزارش هفته پیش نشریه آمریکایی فارن‌پالیسی باشد که به نقل از برخی تحلیلگران نوشته بود مجاهدین خلق بر اساس توافق آمریکا-اسرائیل در آلبانی مستقر شدند.

سازمان مجاهدین خلق که در فهرست ایالات متحده در مورد «سازمان‌های تروريستی خارجی» قرار داشت، در مهرماه ۱۳۹۱ از این فهرست خارج شد. این گروه در واشنگتن دفتر دارد.

تیرماه امسال مایک پنس معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا در کمپ اشرف سه در آلبانی با مریم رجوی رئیس «شورای ملی مقاومت ایران» دیدار کرد.

 

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط