9.7 C
Paris
Friday, April 26, 2024

آمریکا به رئیسی: ایران به مذاکرات برگردد و از فرصت برای دیپلماسی استفاده کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۱۴ مراد از ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جدید ایران خواست که به مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام بازگردد و باردیگر این موضع واشینگتن را تکرار کرد که فرصت برای دیپلماسی همیشه باز نخواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: پیام ما برای رئیس جمهوری رئیسی همان است که برای رئیس جمهوری پیش از او بود. آمریکا به دنبال پیشبرد و دفاع از منافع امنیت ملی خود و شرکایش است. ما امیدواریم که ایران از فرصت کنونی برای پیشبرد راه حل‌های دیپلماتیک استفاده كند.

در همین روز پیشتر، ابراهیم رئیسی در سخنرانی خود در مراسم تحلیفش در مجلس به موضوع تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران پرداخت و گفت که او از هر طرح دیپلماتیک که باعث لغو تحریم‌ها شود استقبال خواهد کرد.

پرایس تصریح کرد: ما از ایران می خواهیم خیلی زود به مذاکرات برگردد تا بتوانیم به دنبال نهایی کردن کار انجام شده، باشیم.

تاکنون شش دور از مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در وین پایتخت اتریش انجام شده است.

هنوز تاریخی برای دور هفتم این مذاکرات تعیین نشده است. ایران دلیل توقف مذاکرات را انتقال قدرت به دولت جدید دانسته اما در این میان مقامات ایالات متحده ابراز نگرانی کرده‌اند که دولت جدید با انتظاراتی غیرواقع‌بینانه وارد مذاکرات شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه اظهارات خود تأکید کرد، این فرایند (مذاکرات دیپلماتیک) برای همیشه وجود نخواهد داشت.

ند پرایس ادامه داد، اگر ابراهیم رئیسی واقعا در عزم خود برای رفع تحریم‌ها صادق است، این دقیقاً همان چیزی است که در وین روی میز مذاکرات قرار دارد.

کاخ سفید: باید دید از این به بعد چه روی می‌دهد

سخنگوی کاخ سفید هم روز پنجشنبه در پاسخ به پرسشی درباره این که آیا رئیس جمهوری آمریکا زمان یا مهلت مشخصی را برای به نتیجه‌ رسیدن مذاکرات احیای برجام تعیین کرده، اظهار داشت، فکر می کنم که نظر رئیس جمهور این است که به نفع ماست که به مسیر دیپلماتیک خود ادامه دهیم . به رغم این که ما فعالیت‌های مشکل‌ساز ایران در عرصه جامعه جهانی را تایید نمی‌کنیم، و در واقع آنها را بسیار نگران‌کننده می‌دانیم، اما داشتن نظارت و مشاهده توان و ظرفیت هسته‌ای آنها به نفع امنیت ملی ما است.

جن ساکی اضافه کرد، فرصت زمانی (برای مذاکرات هسته ای با ایران) بی پایان نیست و من می‌دانم که وزیر امور خارجه (آنتونی بلینکن) این موضوع را به وضوح بیان کرده است. اما در حال حاضر ما آماده بازگشت به دور هفتم مذاکرات هستیم. مراسم تحلیف امروز بود، بنابراین باید ببینیم از اینجا به بعد چه اتفاقی می‌افتد.

کشورهای حاضر در توافق برجام یعنی روسیه، بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین در مذاکره برای احیای برجام در وین با ایران حضور دارند. آمریکا در این مذاکرات به صورت غیر مستقیم حضور دارد. این مذاکرات با هدف بازگشت تهران به تعهدات هسته‌ای خود و لغو تحریم‌های آمریکا انجام می‌شود، اما اختلافات دو طرف همچنان پابرجاست.

در همین زمینه، رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران، اوایل هفته جاری گفته بود، ریسک بازگشت ایران به میز مذاکرات با درخواست‌هایی غیرواقع‌گرایانه «بالا است».

رابرت مالی تاکید کرده بود، این نگرانی نیز وجود دارد که ایران با عدم بازگشت فوری به مذاکرات، در آینده نزدیک مانند پاییز امسال به نقطه‌ای برسد که بازگشت به برجام سال ۲۰۱۵ غیرممکن باشد و در این مرحله، آمریکا مجبور است راه‌های پیش رو را ارزیابی دوباره کند. وی اظهار امیدواری کرد که چنین اتفاقی نیفتد.

پیشتر خبرگزاری رویترز از قول منابع ایرانی گزارش داده بود که دولت ابراهیم رئیسی احتمالاً خواستار فعالیت سانتریفیوژهای پیشرفته و حق غنی‌سازی ۶۰ درصدی در مذاکرات هسته‌ای باشد. ایران همچنین خواهان دریافت ضمانت از دولت جو بایدن برای عدم خروج آمریکا از برجام در دولت‌های آینده این کشور است.

هنوز ایران اعلام نکرده آیا تمایلی به بازگشت به میز مذاکرات احیای توافق هسته‌ای دارد یا نه، اما اخیراً علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی گفت نباید به اروپا و آمریکا اعتماد کرد.

وال‌استریت جورنال نیز به تازگی در گزارشی نوشت که جمهوری اسلامی با به تأخیر انداختن مذاکرات، به سرعت در حال کسب دانش و تجربه در فعالیت‌های هسته‌ای است و دولت آمریکا در نظر دارد برای وادار کردن ایران به بازگشت سریع به مذاکرات تحریم‌هایی علیه ایران وضع کند و جلو فروش نفت ایران به چین را بگیرد.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط