11.2 C
Paris
Thursday, April 25, 2024

آماده باش و منع تردد شبانه در آمریکا پس کشته شدن جرج فلوید توسط پلیس

آمریکا با ۱۳ هزار سرباز گارد ملی به کنترل ناآرامی های اجتماعی می رود

تظاهرات و ناآرامی‌ها پس از کشته شدن یک شهروند سیاه‌پوست آمریکایی-آفریقایی در ایالت مینه‌سوتا در حالی به شهرهای بزرگ ایالات متحده گسترش پیدا کرده که مقامات محلی در مینیاپولیس،‌ محل وقوع حادثه از بسیج عمومی ۱۳ هزار نیروی گارد ملی برای کنترل اوضاع خبر دادند.

مینیاپولیس پس از چهار شب ناآرامی و شورش روز شنبه شاهد تشدید تدابیر امنیتی و استقرار بی سابقه ماموران پلیس و گارد ملی در نقاط مختلف شهر بود.

اعتراض‌ها به کشته شدن جرج فلوید،‌ شهروند سیاهپوست آمریکایی و برخورد «غیرانسانی و نژادپرستانه» پلیس آمریکا با شهروندان رنگین پوست که پیش تر نیز موارد متعددی از آن در ایالات متحده دیده شده در حالی رو به تشدید و گسترش به شهرهای بزرگی چون نیویورگ و واشنگتن است که مامور «متخلف» عامل این قتل دستگیر و به قتل غیر عمد متهم شده است.

تیم والتس،‌ فرماندار ایالت مینه‌سوتا روز شنبه در جریان یک کنفرانس خبری ناآرامی‌‌های جاری در شهرهای این ایالت از جمله شهر مینیاپولیس را به طور کامل بی ارتباط با قتل جرج فلوید دانست و اعلام کرد که «موضوع اصلی دامن زدن به ترس و بی ثباتی در شهرهای بزرگ است.»

فرماندار مینه‌سوتا همچنین از اقدام بی سابقهِ بسیج عمومی ۱۳ هزار سرباز گارد ملی آمریکا برای کنترل اوضاع خبر داد و اعلام کرد که برای آرا کردن شورش‌های جاری از وزارت دفاع نیز درخواست کمک شده‌ است.

به گفته وی واحد‌های ویژه‌ای از ماموران پلیس نظامی نیز برای مداخله احتمالی در مینیاپولیس به حال آماده باش درآمده‌اند.

اعتراض‌های جاری به قتل جرج فلوید روز جمعه به مقابل کاخ سفید نیز کشانده شد، مکانی که رئیس جمهوری آمریکا از هوادران خود خواسته است که شامگاه شنبه برای اعلام حمایت از وی و دولت در آنجا اجتماع کنند.

دونالد ترامپ در واکنش به تظاهرات روز جمعه در مقابل کاخ سفید از آمادگی «سگ های وحشی» و «اسلحه شوم» سرویس مخفی این کشور برای مقابله با معترضان سخن گفته و به نوعی شرکت کنندگان در چنین تجمعات اعتراضی را تهدید کرده بود.

گفتنی است که ارتش آمریکا تنها در صورت شورش عمومی می‌تواند با هدف دفاع از غیرنظامیان در داخل خاک ایالات متحده وارد عمل شود؛ امری که از سال ۱۹۹۲ تاکنون،‌ زمان اعتراض‌های گسترده به مرگ رادنی کینگ، شهروند دیگر سیاه‌پوست آمریکایی بدست ماموران پلیس اتفاق نیافتاده است.

جان هارینگتون،‌ مسئول نیروهای امنیتی ایالت مینه‌سوتا در خصوص شمار بی سابقه نیروهای گارد ملی که برای کنترل اوضاع به حال آماده‌باش درآمده اند، گفت: «تعداد بسیاری زیادی است اما ما باید با ده‌ها هزار شورشی مقابله کنیم.»

مقامات محلی بدون توضیحات بیشتر مدعی دریافت اطلاعاتی «موثق» شده‌اند که نشان می‌دهد گروه‌های قائل به برتری نژادی سفید و شورشیان پشت شورش‌ها هستند و با استفاده از شبکه‌های اجتماعی جنبش اعتراضی را سازماندهی می‌کنند.

منابع امنیتی در ایالت مینه‌سوتا همچنین از دستگیری ده‌ها نفر خبر داده و مدعی شده‌اند که هشتاد درصد این افراد از ایالت‌های دیگر به محل اعتراض‌ها آمده بودند.

شبکه خبری سی ان ان در گزارشی اعلام کرده که یک مامور پلیس در جریان ناآرامی‌های اخیر کشته شده است.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط