10.6 C
Paris
Thursday, March 28, 2024

آلمان در جستجوی هزاران گذرنامه سوری خالی

مقام‌های آلمانی بر این باورند که گروه حکومت اسلامی، داعش، حدود ۱۱ هزار گذرنامه خالی از اطلاعات سوری را در اختیار دارند که می‌تواند با هر نوع اطلاعات فردی مورد نظر این گروه تکمیل شود.

این موضوع را نشریه هفتگی بیلد چاپ آلمان در نسخه روز یکشنبه ۱۹ شهریور خود به نقل از اسناد محرمانه پلیس فدرال و وزارت کشور آلمان منتشر کرده است.

در گزارش هفته‌نامه بیلد به نقل از این اسناد محرمانه آمده است که مأموران تحقیق فهرستی را شامل شماره‌های مسلسل گذرنامه‌های خالی و نهادهای دولتی صادرکننده آنها، تهیه کرده‌اند.

گذرنامه‌های به سرقت رفته اصلی هستند و هنوز با مشخصات فردی تکمیل نشده‌اند و این دو ویژگی از آنها ابزار ارزشمندی برای جاعلان می‌سازد.

بر پایه این گزارش، دولت آلمان در مجموع از وجود ۱۸ هزار گذرنامه سفید که از مراکز دولتی سوریه به سرقت رفته‌اند، مطلع است و گزارش شده هزاران نسخه از این گذرنامه‌ها در دست گروه‌هایی غیر از داعش هستند.

یک سخنگوی بخش جنایی پلیس آلمان به هفته‌نامه بیلد گفته است که «یافته‌ها در ارتباط با وضعیت پناهجویان نشان می‌دهد که سازمان‌های تروریستی از این فرصت برای نفوذ دادن حامیان خود یا عاملان احتمالی حملات به اروپا و آلمان، بدون آنکه شناخته شوند، استفاده می‌کنند».

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود در این باره می‌نویسد که اعضای گروهی که حملات و بمب‌گذاری‌های خونین آبان‌ماه ۹۴ در پاریس را طراحی و اجرا کردند، گذرنامه‌های جعلی سوری به همراه داشتند.

گرچه به گفته سخنگوی بخش جنایی پلیس پلیس آلمان، «استفاده از گذرنامه‌های جعلی یا جایگزین، عمدتاً برای ورود غیرقانونی، لزوماً انگیزه‌هایی آتی همچون ارتکاب حملات تروریستی نداشته است».

بیلد یادآور شده اسناد محرمانه‌ای که به رویت این هفته‌نامه رسیده نشان می‌دهد، بخشی از هشت هزار و ۶۲۵ گذرنامه‌ای که در سال ۲۰۱۶ توسط مقام‌های مهاجرت آلمان بررسی شده، جعلی بوده‌اند.

اما این اسناد از ذکر این موضوع چه تعداد از گذرنامه‌های جعلی بررسی شده، از زیر دست گروه داعش رد شده‌اند، خالی است.

پیشتر در آذرماه سال ۹۴ اعلام شده بود که کشورهای اروپایی فهرستی از هزاران گذرنامه‌های گمشده و خالی سوری و عراقی جمع‌آوری کرده‌اند که می‌توانند با اطلاعات جعلی پر شده و از آنها برای سفر به اروپا و کشورهای دیگر استفاده شود.

همان زمان شبکه خبری سی‌ان‌ان، گزارش داده بود که داعش به دستگاه چاپ گذرنامه دولت سوریه و نیز دفترچه‌های گذرنامه‌‌ای خالی دسترسی پیدا کرده و ممکن است برخی از پاسپورت‌های استفاده‌شده برای خروج از سوریه تقلبی باشند.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط