5.9 C
Paris
Saturday, April 20, 2024

آلبانی یک ایرانی را به اتهام حمایت از تروریسم محاکمه می‌کند

دادستانی آلبانی علیه یک شهروند ایرانی اعلام جرم کرده و او را به حمایت از سازمان‌های تروریستی و سوءاستفاده از اطلاعات رایانه‌ای متهم کرده است.

دفتر ویژه دادستانی آلبانی متهم را بیژن پولادرگ معرفی کرده و گفته که پرونده او به دادگاه ارسال شده است.

آقای پولادرگ همچنین به “ارائه خدمات” و “شرکت در اقدامات خصمانه در کشور خارجی” متهم شده است.

دادستانی آلبانی توضیح بیشتری در این خصوص و درباره هویت متهم و زمان بازداشت او نداده است.

پس از خروج اعضای سازمان مجاهدین خلق از اردوگاه لیبرتی در عراق، آلبانی میزبان حدود دو هزار نفر از آنها است.

در سال‌های اخیر گزارش‌هایی از تلاش ماموران امنیتی ایران برای حمله به اعضای مجاهدین در پاریس و در آلبانی منتشر شده است.

بیژن پولادرگ کیست؟
بیژن پولادرگ یک عضو سابق سازمان مجاهدین خلق است.

بیژن پولادرگ عضو سابق سازمان مجاهدین خلق – منبع سایت حقیقت مانا

دادستانی آلبانی اطلاعات چندانی درباره بیژن پولادرگ منتشر نکرده است، اما رسانه‌های نزدیک به مجاهدین خلق در اکتبر ۲۰۲۰ (مهر ماه ۱۳۹۹) خبر از بازداشت او دادند.
بر این مبنا او یک سال پیش از آن از سازمان مجاهدین خلق اخراج شده بود.
شورای ملی مقاومت، که به عنوان شاخه سیاسی سازمان مجاهدین شناخته می‌شود، آقای پولادرگ را به همراه چند نفر دیگر به عنوان “عوامل وزارت اطلاعات ایران” معرفی کرده بود.
در رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران که بر تبلیغ علیه سازمان مجاهدین تمرکز دارند، بیژن پولادرگ اهل روستایی در قصر شیرین، در کرمانشاه معرفی شده است.
پدر و خواهر بیژن پولادرگ از جمله اعضای خانواده‌های سازمان مجاهدین خلق هستند که چند سال پیش در نامه‌ای از کمیساریای عالی پناهندگان خواسته بودند زمینه ملاقات آنها با عزیزانشان را فراهم کنند.

فاطمه پولادرگ و قهرمان پولادرگ، خواهر و پدر بیژن پولادرگ ساکن روستای کرکهرک از توابع شهرستان قصرشیرین

از اقدامات امنیتی ایران علیه مجاهدین خلق چه می‌دانیم؟
در همان مقطع که بازداشت بیژن پولادرگ گزارش شد، آلبانی دو دیپلمات ایرانی را “عنصر نامطلوب” خواند و از خاکش بیرون کرد.

آلبانی همچنین از کشف یک شبکه شبه‌نظامیان وابسته به سپاه پاسداران خنثی کردن برنامه آنها برای حمله به اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران خبر داد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، در آن مقطع آلبانی را ” یک کشور کوچک اما واقعا شریر و خبیث اروپایی” خوانده بود.

پیش از آن هم در سال ۲۰۱۸ دو دیپلمات ایرانی از آلبانی اخراج شدند.

رسانه‌های این کشور اخراج دیپلمات‌های ایرانی را به “اقدام‌های مشکوک” در زمان برگزاری یک مسابقه فوتبال بین تیم‌های آلبانی و اسرائیل مرتبط دانستند. تهدیدهای امنیتی پیرامون آن مسابقه بازداشت حدود ۲۰ نفر را در آلبانی و کوزوو به دنبال داشت.

جنجالی‌ترین مورد از کشمکش‌های امنیتی حکومت ایران و مجاهدین خلق در سال‌های اخیر پرونده اسدالله اسدی است، دبیر سوم سفارت ایران در وین که به اتهام برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در نشست سازمان مجاهدین خلق در پاریس به ۲۰ سال زندان محکوم شد.

در آن پرونده چند عضو سابق سازمان مجاهدین خلق به عنوان همدستان اسدالله اسدی مجرم شناخته شدند.

سازمان مجاهدین خلق چیست؟
به دنبال سرکوب جبهه ملی و حزب توده، در نیمه دهه ۱۳۴۰ شماری از نسل جدید مخالفان محمدرضا شاه از مبارزه سیاسی سرخورده شده و به مبارزه مسلحانه روی آوردند و سازمان مجاهدین خلق و سازمان چریک‌های فدایی خلق دو تشکیلات عمده برآمده در این دوران بود.
رهبران اولیه مجاهدین خلق ترکیبی از باورهای چپگرایانه، ملی‌گرایانه و اسلامگرایانه داشتند.

شماری از آنان به زندان افتادند و اعدام شدند و این سازمان دچار درگیری خونبار داخلی شد و شماری از اعضای ارشد آن اعلام کردند آموزه‌های اسلامی را رها می‌کنند و خود را گروهی مارکسیستی می‌دانند. این تغییر ایدئولوژی مورد تایید بسیاری از اعضای زندانی، همچون مسعود رجوی و موسی خیابانی نبود.

در این دوره چند نظامی آمریکایی در ایران ترور شدند که برخی مسئولیت آن را به سازمان مجاهدین خلق منتسب کرده‌اند، اما در این باره اختلاف نظر وجود دارد.
با موج اعتراضاتی که به انقلاب ۱۳۵۷ انجامید سازمان مجاهدین خلق به رهبری مسعود رجوی و با دیدگاه‌هایی مشابه باورهای اولیه احیا شد و از جمله حامیان آیت‌الله روح‌الله خمینی بود و برخلاف گروه‌هایی چون چریک‌های فدایی در همه‌پرسی تشکیل جمهوری اسلامی به آن رای “آری” داد.

اما از نخستین ماه‌های پس از انقلاب برخوردهایی میان اعضای سازمان مجاهدین خلق و هواداران آیت‌الله خمینی رخ داد و از جمله محمدرضا سعادتی، از چهره‌های شاخص مجاهدین، در شهریور ۱۳۵۸ به اتهام جاسوسی برای شوروی به زندان افتاد.

حکومت تازه مستقر به مرور با بستن فضای سیاس و محدودیت آزادی‌ها به سوی حذف دیگر جریان‌ها و قبضه قدرت رفت، که اوج آن عزل ابوالحسن بنی‌صدر از ریاست جمهوری بود.

پس از آن سازمان مجاهدین خلق وارد فاز مسلحانه شد.

ظرف چند ماه چندین رهبر ارشد جمهوری اسلامی، از جمله محمد بهشتی، محمدجواد باهنر و محمدعلی رجایی کشته شدند. هرچند مسئولیت این اقدامات به طور وسیعی به مجاهدین خلق منتسب شده، هنوز درباره ماهیت آنها اختلاف نظر وجود دارد و برخی مسئولیت مجاهدین خلق را تکذیب می‌کنند.

بسیاری از اعضای سازمان مجاهدین در دهه شصت خورشیدی از ایران خارج شدند.

آنها ناچار شدند در سال ۱۳۶۵ و در میانه جنگ ایران با عراق مقر خود را از پاریس به عراق منتقل کنند.

در سال پایانی جنگ ایران و عراق سازمان مجاهدین خلق چند عملیات نظامی را علیه نظامیان ایران سازمان داد. دستگاه‌های قضایی و امنیتی ایران کشتار هزاران زندانی سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ را به عنوان واکنشی به این عملیات توجیه می‌کنند.

اعضای مجاهدین خلق در عراق در اردوگاه یا قرارگاه اشرف، در استان دیاله مستقر بودند.

با حمله آمریکا به عراق و سقوط صدام حسین، اعضای مجاهدین خلق مطابق کنوانسیون ژنو تحت حفاظت نیروهای آمریکایی قرار گرفتند و خلع سلاح شدند.

شماری از اعضای مستقر در اردوگاه اشرف به اردوگاهی دیگر منتقل شدند.

چند سال بعد از خلع سلاح، سازمان مجاهدین خلق از فهرست نهادهای تروریستی اتحادیه اروپا و آمریکا خارج شد.

افشای برخی فعالیت‌های هسته‌ای مخفیانه ایران از طرف سازمان مجاهدین خلق انجام شد.

این سازمان همچنین در سال‌های اخیر رابطه نزدیکی با برخی از چهره‌های راست‌گرای آمریکایی همچون جان بولتون داشته است. رودی جولیانی، وکیل شخصی دونالد ترامپ، از سخنرانان نشست‌های این سازمان بوده است.

منبع، بی بی سی فارسی

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط