10.3 C
Paris
Friday, March 29, 2024

آزادی نازنین زاغری و انوشه آشوری در ازای آزادسازی ۵۳۰ میلیون دلار اموال بلوکه‌ شده ایران

خبرگزاری های ایران گزارش کرده اند که نازنین زاغری امروز چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
– برابر با ۱۶ مارس ۲۰۲۲، با پایان دوره محکومیت ۵ ساله خود و در ازای آزادسازی ۵۳۰ میلیون دلار اموال بلوکه‌ شده ایران و آزادی یک ایرانی، آزاد شده و به انگلستان برگشت.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، اعلام کرده است که نازنین زاغری راتکلیف و انوشه آشوری دو زندانی ایرانی-بریتانیایی محبوس در ایران در حال عزیمت به بریتانیا هستند.

آقای جانسون در توییتی گفته است “بسیار خوشوقتم که تأیید کنم بازداشت ناعادلانه نازنین زاغری راتکلیف و انوشه آشوری در ایران امروز به پایان رسیده است”.

رسانه های حکومتی ایران تصاویر کوتاهی از زمان سوار شدن خانم زاغری به یک هواپیما منتشر کرده‌اند و صدیق تولیپ نماینده مجلس عوام بریتانیا در توییتی عکس خانم زاغری از داخل هواپیما را منتشر کرده و نوشته “۶ سال طولانی می گذرد و من باور نمی کردم که در نهایت بتوانم چنین عکسی را به اشتراک بگذارم”.

آزادی نازنین زاغری و لحظه سوار شدن به هواپیما برای پرواز به لندن

لیز تراس وزیر خارجه بریتانیا هم در توییتی گفته است “من می‌توانم تایید کنم که نازنین زاغری-راتکلیف و انوشه آشوری امروز به بریتانیا باز خواهند گشت و مراد طاهباز با مرخصی از زندان آزاد شده است. آنها اواخر امروز به خانواده هایشان ملحق خواهند شد”وزیر خارجه بریتانیا برای خروج آقای طاهباز از ایران هم وعده داده که به تلاش ها در این زمینه ادامه داده خواهد شد. آقای طاهباز دیگر ایرانی – بریتانیایی بازداشتی در ایران است که همراه با گروهی از متخصصان محیط زیست زندانی شده است.

خانم تراس تایید کرده است که بریتانیا بدهی خود بابت پیش پرداخت خرید تانک های چیفتن را که پس از انقلاب بهمن ۵۷ در ایران فسخ شده بود را با این کشور تسویه کرده است.

وزیر خارجه بریتانیا با انتشار بیانیه ای درباره آزادی دو ایرانی-بریتانیایی و تسویه بدهی به ایران، از نقش عمان هم در این زمینه قدردانی کرده است.

خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیش از این گزارش کرده بود که خانم زاغری “صبح امروز برای مبادله با تیم انگلیسی به فرودگاه امام خمینی منتقل و دقایقی پیش در ازای ۵۳۰ میلیون دلار به تیم انگلیسی تحویل داده شد”.

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط