15.6 C
Paris
Friday, March 29, 2024

سوغاتی «رژی دوبره» از جامعه ایران به فرانسه

مقاله «ایران، برداشت های سفر» به قلم «رژی دوبره» فیلسوف و نظریه پرداز فرانسوی، مانند انفجار یک بمب اجتماعی در فرانسه واکنش زا و تحسین برانگیز بوده است.او با سفری کوتاه به تهران و قم، و آنچه که خود تحت عنوان مشاهدات نام برده، تحت تاثیر مردم  و جامعه ایران قرار گرفته و سیاست های سی سال گذشته فرانسه نسبت به مردم ایران را به باد انتقاد گرفته است.

این مقاله واکنش های بسیار زیادی را در جامعه فرانسه برانگیخت.طوری که برخی خواننده ها در روزهای آغازین انتشار مقاله، باور نمی کردند که آقای دوبره چنین تحت تاثیر قرار گرفته و او این مطلب را نوشته باشد!

این مقاله که ابتدا در وبلاگ آقای رژی دوبره انتشار یافته بود، بلافاصله در نشریه پرتیراژ «لوموند» منعکس گردید و به پربازدید ترین مطلب هفته تبدیل شد.مقالات درج شده و انتخابی در «لوموند» پولی است و برای خواندن آن باید خریده شود.اما سایت «لوموند» با انتشار اطلاعیه ای اذعان نمود به دلیل استقبال گسترده فرانسوی ها از این مقاله، برخی روزها آن را به صورت رایگان در اختیار خوانندگان قرار می دهد.

مقاله آقای رژی دوبره که با انشایی سنگین و ادبی نگاشته شده ، اعتراف به واقعیت هایی است که او از زبان مردم ایران شنیده و با گذری چند روزه در جامعه به چشم دیده است.اعترافی تلخ و سخت نسبت به سی سال حمایت سیاستمداران فرانسوی از دشمنان متجاوز به مردم ایران، از صدام حسین و سازمان مجاهدین خلق که نه به دلیل حقانیت بلکه برای دشمنی پوچ با ایران حمایت شده و بعنوان ابزار جنگ افروزی بکار گرفته شده اند.او در این باره بخصوص نوشته است؛

یادمان هست که ما در سال ۱۹۷۹ جزو متحدان فعال و اسلحه رسان عراق متجاوز بودیم، و حتی مشترک المنافع، در حالی که نقض آشکار حقوق بین الملل می کردیم؟ و یک کشور تحت تجاوز را تحریم کردیم؟ این جنگ خونین برای ایران به اندازه جنگی که ما در سال های ۱۴-۱۸ داشتیم هزینه و تلفات داشت با این تفاوت که جنگ ما مربوط به صد سال پیش است در حالی که از جنگ ایران چهل سال گذشته است.

انگار به این مسئله هم چندان واقف نیستیم که در خاکمان و به کمک دولت ( نمایندگان و شهرداران) مجاهدین خلق را اسکان داده ایم، فرقه ای سیاسی -مذهبی که تا امروز هیچ گونه پایگاهی در کشور خودش پیدا نکرده، و در کنار صدام حسین علیه مام میهن جنگیده است؟ فرقه ای که با عملیات انتحاری نیمی از دولت کشورش را کشته و باعث مرگ هزاران غیر نظامی شده است. از ما سوال می کنند: « تروریست ها کجا هستند؟ در کشور ما یا در کشور شما؟»

در چند روز گذشته، مقاله «ایران، برداشت های سفر» همانند یک بمب خبری – اجتماعی و به اندازه سی سال کتاب در جامعه فرانسه تاثیر گذاشت.نظرات بسیار زیادی در وبلاگ آقای دوبری و سایت لوموند منتشر شده که بخشی از تاثیرات را نشان می دهد.تاثیری فراگیر و همه جانبه که الزاما نقش بسیار مثبتی را از این پس در قبال سیاست فرانسه نسبت به مردم ایران ایفا خواهد نمود.

نظرات زیر بخشی از واکنش های اجتماعی فرانسوی ها نسبت به مقاله آقای رژی دوبره می باشد که شما را به خواندن آن دعوت می کنم؛

-من از شما آقای دوبره تشکر می کنم بابت این مقاله.چرا که بر اندیشه من تاثیر زیادی گذاشت.اکنون فکر میکنم که اسلام شیعه چقدر می تواند بهتر از وهابی باشد که شما به آن اشاره کرده اید.این یک قدم شجاعانه است که شما در باره ایران برداشته اید.

-متشکرم،من از خواندن این مقاله لذت بردم.دلم می خواهد هر چه زودتر سفری به ایران داشته باشم.

-من باور نمی کنم،آیا این خود رژی دوبره فیلسوف و انقلابی بزرگ و همرزم چه گوارا و کاسترو است که این مطلب را نوشته است؟ عجب چیزی است.من هیچوقت چنین برداشتی از ایران نداشتم ولی مثل اینکه باید دیدگاهمان را تصحیح کنیم.

-این مقاله نشان می دهد که مردم ایران چقدر تشنه ارتباط با با مردم دنیا،علم و تحصیل و دانش هستند.رفتار بی شرمانه رهبران فعلی فرانسه در حمایت از تحریم و پیروی بی چون چرا از آمریکا ضربات زیادی را به اقتصاد و صنایع ما وارد ساخت.

– پانزده سال است که به ایران رفت و آمد دارم.کشور تحول یافته و مدرنی شده است.تاکنون چنین گزارشی نخوانده بودم.برخی به تعداد اعدام ها و نقض حقوق بشر در ایران اعتراض دارند.اما این مسئله در همه کشورها وجود دارد.فراموش نکنیم که چین و عربستان شماره یک است.

-بهتر است که مجاهدین خلق این سفرنامه را بخوانند.بیشترین جنگ داخلی در ایران را مجاهدین در سال 1380 به راه انداختند که در آن وقایع بسیاری از طرفین کشته شدند.اما اکنون 30 سال گذشته است.همه چیز تغییر کرده .نویسنده ادعای تجزیه و تحلیل از جامعه یا وقایع سیاسی ایران را ندارد.این سفرنامه روند تغییر ایرانیان را نشان می دهد.باید به آن توجه داشت.

-عجب، فکر نمی کردیم انقلابیون کبیری هم وجود دارند که تحت نام مقاومت ایران در فرانسه جا گرفته اند!

-به نظر می رسد که کشف خوبی از جامعه ایران صورت گرفته است. این مطلب برای برداشتن چشم بند اسب از صورت برخی کافی است…

-خانم برگزیده شورای ملی مقاومت که مدعی لائیسیته و دموکراسی است، جنایات بیشماری را مرتکب شده است.ترور، بمب گذاری و کشتار مردم در مراکز عمومی، همدستی با صدام و جنگ بر علیه مردم ایران و هزاران هزار کشته از دستاوردهای ایشان و سازمان شان است.

-تبریک به درک درست نویسنده از جامعه ایران، در کنار آگاهی مردم،تحصیلات، کشور نفت خیز و … باید اشاره کنم که آقای فابیوس وزیر امورخارجه نیز یک بار باید با این واقعیت ها روبرو گردد.

-اشاره نویسنده به توافق فرانسه با راست افراطی اسرائیل درک درست او از واقعیت ها است. مقاله این متفکر بزرگ شایسته بحث است.

-تبریک آقای رژی دوبره برای مشاهدات تان و ظرافتی که در نوشتن آن بخرج داده اید.از نوشته شما اینطور بر می آید که مردم ایران، مردمی با فرهنگ،تحصیل کرده و غنی می باشند که به سمت آینده روشن گام بر میدارند.من فکر میکنم ایران می تواند یک شریک واقعی برای فرانسه در منطقه باشد.

– مرسی آقای دبری، من ایران قبل از «احمد نژاد» را دیده بودم با اینحال درک درستی نداشتم.اما با خواندن این مقاله متوجه شدم که تحولات زیادی بوقوع پیوسته است.و قرار دادن آن  در کنار آینده باید گفت که این یک مسئله شگفت انگیز است!

-این یک درس فکری زیبا و سیاسی است.در واقع نشان می دهد که موضع فرانسه و سیاست خارجی فرانسه چقدر دوراز واقعیت،عجیب و غریب و پوچ بوده است.ادامه بده آقای دبری و ما را از افکار مسمومی که احاطه کرده بود نجات بده.

-عالی است.من از این مطلب نهایت استفاده را خواهم کرد.برخی باید عقاید شان را عوض کنند.

-بسیار زیبا ، با کلماتی ادبی ، شعر گونه و سنگین نوشته شده است.تصور کنید سناتور آمریکایی یا فابیوس را بعد از خواندن این مطلب.

3 فوریه 2014

جواد فیروزمند

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط