8.8 C
Paris
Tuesday, March 19, 2024

رجوی و صدام حسین، فاجعه آفرینان نسل کشی اکراد در حلبچه

rajavi and saddam hussein, Halabja chemical attack,16 mars 1988

در تاریخ 25 اسفند 1366  (۱۶ تا ۱۷ مارس ۱۹۸۸ )، مردم حلبچه توسط رژیم صدام حسین  و با همکاری اطلاعاتی رهبران سازمان مجاهدین خلق، بمباران شیمیایی شدند و بیش از پنج هزار غیرنظامی و بی دفاع طی چند ساعت در این شهر جان باختند. این بمباران شیمیایی تقریباً همزمان بود با عملیاتی موسوم به عملیات انفال ( عملیا ت انفال عملیاتی بود که پیرامون آن حدود ۱۸۲ هزار نفر به‌ویژه کودکان و زنان و سالخوردگان مناطق کردنشین توسط ارتش حزب بعث عراق کشته و زنده به گور شدند ).

مناطق اطراف حلبچه در آن زمان ( هنگام بمباران شیمیایی ) در اشغال نیروهای ایرانی و همچنین در دست گروه‌های پیشمرگ کرد بود.

گازهای سمی به‌کاررفته از سوی دولت عراق در حلبچه گاز خردل، سارین، تابون و وی‌اکس بود که از سوی برخی دولت‌های غربی به رژیم بعث عراق تحویل داده شده بود و معامله‌گر هلندی فرانس فان آنرات در این مسئله نقش کلیدی داشت.

فیلمی از حمله شیمیایی به حلبچه

مسعود رجوی رهبر فراری مجاهدین خلق چند ماه پیش از نسل کشی حلبچه (30 خرداد1366 – 20 ژوئن 1988)، ارتش آزادیبخش ملی را بعنوان ارتش خصوصی صدام حسین در عراق تاسیس نمود.سازمان تحت فرمان رجوی، از مرز حلبچه – سلیمانیه عملیات های زیادی را قبل از بمباران شیمیایی حلبچه بر علیه نیروهای نظامی ایران انجام داد.

سازمان مجاهدین خلق در آن روزها ، در نواحی اطراف حلبچه از جمله در خورمال،سید صادق ، دربندیخان و حتی کمی دورتر در سلیمانیه،  پایگاه  شنود و جاسوسی داشتند. مجاهدین از آن پایگاه ها برای جمع آوری اطلاعات از نیروهای نظامی ایران یا اعزام واحد عملیاتی به ایران استفاده می کردند.اطلاعاتی که مجاهدین از این طریق کسب می کردند توسط مسعود رجوی،مهدی ابریشمچی،عباس داوری و مهدی براعی به سازمان اطلاعات و امنیت صدام حسین فروخته می شد و مابه ازاء آن پول نقد دریافت می کردند. (فیلم ها و اسناد ملاقات خصوصی مسعود رجوی با روسای سازمان اطلاعات و امنیت صدام حسین در کتابی تحت عنوان «برای قضاوت تاریخ» گردآوری و منتشر گردیده است.)

تا اواخر سال 1366 تقریبا اکثر افراد سازمان مجاهدین در مناطق کردنشین عراق اعم از نواحی مرزی حلبچه،پنجوین،خانقین و شهرهایی مانند سلیمانیه،کرکوک و … مستقر بوده و از آن منطقه برعلیه اکراد عراقی بطور خاص یه کتی و حزب آقای جلال طالبانی وایران اقدام به علمیات نظامی می کردند.یکی از دلایلی که باعث شد سازمان مجاهدین تمامی پایگاه های خود در مناطق کردی را تخلیه نموده و در پادگان اشرف متمرکز گردد، شرکت در نسل کشی حلبچه بود.جداشدگانی که در آن ایام در آن مناطق بودند می گویند، رجوی هیچ یک از پایگاه های خود در مناطق کردی را علی رغم درخواست رسمی طالبانی به آنها تحویل نداد و همه پایگاه های خود را تحت این بهانه که ممکن است مورد استفاده عوامل رژیم قرار گیرد با کارگذاری مواد منفجره منهدم نمود.

تعدادی از پایگاه های منهدم شده توسط مجاهدین عبارت بودند از؛ تدین،جلیلی،مقدم در منطقه ماوت،منصوری،نالباریس،رانیه،پایگاه رادیو،پایگاه های سلیمانیه . همچنین پایگاه های ضابطی،سردار و تعدادی دیگر در شهر کرکوک به میزان زیادی تخریب گردیدند تا بسادگی قابل استفاده نباشند.پایگاه های نامبرده شده از سال 1362 تا اواخر سال 1366 ، اصلی ترین و مهمترین پایگاه های مجاهدین در عراق بودند.نود و پنج درصد اعضای مجاهدین طی سال های یاد شده در پایگاه های فوق الذکر مستقر بوده و از آن اماکن فعالیت های عملیاتی یا جاسوسی علیه نیروهای اکراد یا ارتش ایران را انجام می دادند.

چند نمونه از فیلم های منتشر شده در همین رابطه

در ویدئو اول، ملاقات مسعود رجوی با طاهر جلیل الحبوش رئیس سازمان اطلاعات و امنیت صدام حسین– از سمت راست صفحه؛ حمید باطبی،مهدی براعی،ابراهیم ذاکری،افسر بلندپایه عراقی،مهدی ابریشمچی،مسعود رجوی،طاهر جلیل الحبوش،احمد افشار مترجم رجوی،عباس داوری و یک افسر دیگر عراقی.

ملاقات مسعود رجوی و مهدی ابریشمچی با ژنرال صابر الدوری (رئیس سازمان اطلاعات و امنیت عراق در آن ایام) پس از سرکوب و کشتار اکراد در سال 1991 – عراق.احمد افشار مترجمی مسعود رجوی را به عهده دارد.ژنرال صابر الدوری به نمایندگی از جانب صدام حسین، از کشتار اکراد به دست مجاهدین در عراق تشکر و قدردانی می کند.مسعود رجوی هم می گوید “ما” وظیفه خود را انجام داده ایم.

دو ویدئو از فروش اطلاعات نظامی ارتش ایران به مقامات سازمان اطلاعات و امنیت صدام حسین توسط عباس داوری در عراق

عباس داوری،احمد افشار و حمید باطبی در چانه زنی برای نحوه دریافت پول از سازمان اطلاعات و امنیت صدام حسین و همچنین دریافت پول نقد در همان جلسه

بر اساس اسناد افراد جداشده از مجاهدین، مسعود رجوی و رهبران مجاهدین در چارچوب عملیات انفال و زیر چتر حمایت صدام حسین در دیگر عملیات های کردکشی نیز شرکت داشتند که مهمترین آنها پس ازنسل کشی حلبچه مربوط به سال 1991 در منطقه کفری، کلار،سلیمان بک،جلولا،خانقین،خالص و … می باشد. مجاهدین نام این عملیات را «مروارید» نام نهادند و مدعی شدند جنگ آنها با بسیج و سپاه پاسداران بوده است.

رهبران و فرماندهان سازمان تروریستی مجاهدین خلق هنوز با گذشت 26 سال از فاجعه حلبچه و شرکت در نسل کشی اکراد، از قانون و عدالت فراری می باشند و هیچوقت نیز جنایات صدام بر علیه اکراد را محکوم نکرده اند.بر همین اساس، آنها همچنان از بازماندگان صدام حسین در عراق پشتیبانی می نمایند!

17 مارس 2014

محمد علوی

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط