12.9 C
Paris
Thursday, April 25, 2024

۴۲۳ نفر از اعضای مجاهدین خلق،مشکلی برای بازگشت به کشور ندارند

camp-liberty_un_iraq-12092012-1

 گزارش رادیو فردا از امکان بازگشت اعضای سازمان مجاهدین مستقر در کمپ لیبرتی-عراق به ایران؛

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد از عفو ۴۲۳ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق که در عراق مستقر هستند خبر داد و گفت که این تعداد احتمالا افزایش خواهد یافت.

اظهارات حسن دانایی‌فر روز چهارشنبه، ۲۸ اسفند، و در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر ابراز شده است.

وی گفته است: «۴۲۳ نفر از اعضای گروهک منافقین از نظر حقوقی مشکلی برای بازگشت به کشور ندارند و می‌توانند به ایران سفر کنند که این تعداد ممکن است در آینده افزوده شود».

سفیر ایران می‌گوید اسامی این ۴۲۳ نفر به زودی به سازمان‌های ذیربط اعلام خواهد شد.

وی افزوده است: بررسی پرونده‌های سایر افراد ادامه دارد و احتمالا بر تعداد این افراد افزوده خواهد شد.

تعداد مورد اشاره سفیر ایران در عراق حدود ۱۴ درصد از سه هزار عضو سازمان مجاهدین خلق را در بر می‌گیرد که عمدتا در اردوگاه الحریه (آزادی) مستقر هستند.

آقای دانایی فر می‌گوید که «ایران آمادگی دارد آن عده از اعضای گروهک منافقین را که مرتکب جنایت نشده‌اند و یا شاکی خصوصی ندارند مورد عفو قرار دهد».

وی رهبران سازمان مجاهدین خلق را متهم کرده است که به رغم خواست «تعداد قابل توجهی» از اعضای این سازمان برای بازگشت به ایران، «با ایجاد فضای پلیسی اجازه نمی‌دهند که داوطلبان بازگشت به کشور در این رابطه اقدام کنند».

سازمان مجاهدین خلق در دهه ۱۳۴۰ تاسیس شده است و پس از پیروزی انقلاب بهمن ۱۳۵۷ در ایران وارد نبرد مسلحانه با جمهوری اسلامی شد که با سرکوب شدید روبرو شدند.

مقام‌های ایران اعضای این سازمان که از آن‌ها با نام «منافقین» یاد می‌کنند را متهم کرده که در ترور‌ها و قتل و عام شهروندان و مسوولان نظام جمهوری اسلامی دست دارند و یک سازمان تروریستی است.

رهبران و اعضای باقیمانده این گروه در سال ۱۳۶۰ از ایران خارج شده و در دوران جنگ هشت ساله ایران و عراق در کنار صدام حسین، رییس جمهوری عراق، قرار گرفتند. با سقوط صدام در جریان حمله سال ۲۰۰۳ آمریکا، مجاهدین خلع سلاح شده و در اردوگاه اشرف باقی ماندند.

با روی کار آمدن دولت شیعه در عراق که از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردار است پایگاه این گروه بار‌ها هدف حملات راکتی و نیروهای تندرو شیعه قرار گرفت که ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشت.

سازمان مجاهدین خلق که در فهرست تروریستی ایالات متحده آمریکا قرار داشت در سال ۲۰۱۲ از این لیست خارج شد که محکومیت شدید ایران را به دنبال داشت.

به دنبال آنچه نا‌امنی اردوگاه اشرف اعلام شد اعضای این سازمان به اردوگاه الحریه در نزدیکی بغداد منتقل شدند تا تحت نظر سازمان ملل در زمینه فراهم کردن اقامت آن‌ها در سایر کشور‌ها اقدام شود.

رادیو فردا

 

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط