8 C
Paris
Friday, April 19, 2024

گزارشی از شاخص جهانی تروریسم در سال ۲۰۱۵

بنابه گزارش رسانه ها از انستیتوی اقتصاد و صلح، میزان کل مرگ و میرهای ناشی از تروریسم در سال ۲۰۱۵ میلادی ۲۹ هزار و ۳۷۶ نفر برآورد شده است.

این موسسه غیرانتفاعی که در سیدنی استرالیا مستقر می باشد، در گزارش سالانه خود با عنوان شاخص جهانی تروریسم که روز چهارشنبه ۲۶ آبان انتشار یافت، آمار تلفات تروریسم در سال ۲۰۱۵ را به نسبت سال گذشته ۱۰ درصد کمتر دانسته است در حالی که این آمار برای مدت چهار سال سیری صعودی داشت.

بر پایه گزارش سال ۲۰۱۶ انستیتوی اقتصاد و صلح درباره شاخص جهانی تروریسم، با وجود کاهش آمار تلفات تروریسم، این آمار در حوزۀ کشورهای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه ۶۵۰ درصد و به عبارتی شش برابر رشد کرده است.

بنا بر این گزارش، شمار کشورهایی که سال ۲۰۱۵ میلادی به نسبت سال‌های قبل بالاترین تلفات ناشی از تروریسم را تجربه کرده‌اند، به ۲۳ کشور افزایش یافته که از آمار قبلی شش کشور بیشتر است.

کشورهایی که شاخص ضربه دیدنشان از تروریسم، به‌طور قابل توجهی کاهش یافته شامل، فرانسه، ترکیه، عربستان سعودی، کویت و تونس می‌شود.

در گزارش تازه شاخص جهانی تروریسم آمده است که از سال دو هزار میلادی، دانمارک، فرانسه، آلمان، سوئد و ترکیه بیشترین تلفات ناشی از تروریسم طی یک سال را در سال ۲۰۱۵ ثبت کردند.

در حوزۀ سازمان همکاری اقتصادی و توسعه که ۳۴ کشور را در برمی‌گیرد، عوامل اجتماعی‌ و اقتصادی چون بیکاری جوانان، سطوح بزهکاری، دسترسی به سلاح و بی‌اعتمادی به روند انتخاباتی، مؤثرترین عوامل قابل توجه آماری مرتبط با تروریسم گزارش شده است.

در کشورهای در حال توسعه، تاریخچه‌ای از مناقشه، سطوح فساد و نابرابری‌های گروهی، قابل توجه‌ترین عوامل در ارتباط با فعالیت تروریستی شناسایی شده‌اند.

در این گزارش آمده است، ضربۀ تروریسم به اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۵ به ۸۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسید و عراق با از دست دادن ۱۷ درصد از تولید ناخالص داخلی خود، بیشترین زیان را دید.

گزارش سال ۲۰۱۶ شاخص جهانی تروریسم، عراق، افغانستان، نیجریه، پاکستان و سوریه را پنج کشوری برشمرده است که سنگین‌ترین گزند و ضربه از تروریسم را متحمل شده و ۷۲ درصد کل تلفات تروریسم در سال ۲۰۱۵ را داشته‌اند.

یمن، سومالی، هند، مصر و لیبی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

در گزارش جدید شاخص جهانی تروریسم، مرگبارترین گروههای تروریستی که مسئول ۷۴ درصد کل تلفات تروریسم برآورد شده‌اند، گروه خلافت اسلامی (داعش)، بوکو حرام، طالبان و القاعده معرفی شده‌اند.

این گزارش، ایران را از نظر متحمل شدن ضربه و زیان تروریسم در رتبۀ ۴۷ و در طیف کشورهایی قرار داده است که آسیب کمتری از تروریسم دیده‌اند.

انستیتوی اقتصاد و صلح که کار مطالعه در خصوص وضعیت تروریسم در جهان را در سال ۲۰۱۲ آغاز کرد، در گزارش سالانه شاخص جهانی تروریسم، کشورها را از حیث ضربهٔ ناشی از فعالیت‌های تروریستی رتبه‌بندی و نیز ابعاد اقتصادی و اجتماعی مرتبط با تروریسم را تجزیه و تحلیل می‌کند.

گزارش سالانه انستیتوی اقتصاد و صلح بر پایه داده‌های جهانی تروریسم که کنسرسیوم ملی مطالعۀ تروریسم و واکنش‌ها به تروریسم و نیز منابع دیگر به‌دست می‌دهند، جامع‌ترین منبع در خصوص تروریسم شناخته می‌گردد.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط