10.4 C
Paris
Thursday, March 28, 2024

گزارشی از آمار دامنه های اینترنتی ایران

طبق آمار ارائه شده توسط مرکز ثبت پسوندها و دامنه‌های اینترنتی در ایران، ۸۱۲ هزار دامنه اینترنتی با هویت ایرانی وجود مشغول به فعالیت اینترنتی می باشند.
در این گزارش آمده که ایران با رشد سالانه ۴۵ درصدی در میان چهار کشور برتر جهان از نظر رشد دامنه اینترنتی قرار دارد.
آن ‌طور که این مرکز اعلام کرده، در حال حاضر ۸۱۲ هزار و ۲۱۷ دامنه اینترنتی در ایران به ثبت رسیده و این آمار در پایان سال ۱۳۹۴ بالغ بر ۷۵۴ هزار دامنه بوده است.
بر اساس اعلام مرکز مذکور٬ پسوند «دات آی آر» با ۸۰۳ هزار و ۳۰۳ دامنه همچنان در صدر ثبت دامنه‌های فعال اینترنتی با هویت ایرانی در فضای مجازی قرار دارد.
مرکز ثبت پسوندها و دامنه‌های اینترنتی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی همچنین اعلام کرد که پسوند net.ir نیز کمترین میزان ثبت دامنه را به خود اختصاص داده است.
شمار پسوندهای ثبت شده co.ir نیز بالغ بر سه هزار و ۸۳۶ دامنه و شمار دامنه‌های ثبت شده با پسوند ایران دو هزار و ۱۵۶ دامنه اعلام شده است.
شمار دامنه‌های ثبت شده با پسوند ac.ir هم حدود یک هزار و ۵۳۰ دامنه اعلام شده است.
این گزارش می‌افزاید که در سال ۱۳۹۱ بیش از صد هزار دامنه «دات ‌آی ‌‌آر» ثبت‌ شده و تعداد این دامنه‌ها در سال ۹۱ به دو برابر افزایش یافته است.
این گزارش همچنان نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۳ نیز تعداد این دامنه‌ها از مرز ۶۰۰ هزار فراتر رفته و در سال ۱۳۹۴ هم از مرز ۷۵۰ هزار دامنه گذشته بود.
بر اساس این گزارش ها، هم اکنون ایران با تعداد دامنه‌های اینترنتی فعال، از نظر تعداد دامنه اینترنتی کشوری، بزرگ‌ترین کشور در منطقه است که از سنگاپور، مالزی، هنگ‌کنگ، ترکیه، اسلواکی، یونان و فنلاند هم پیشی گرفته است.
مهرماه سال ۱۳۸۹ سازمان نظارت بر نام‌ها و ارقام اینترنتی، آیکان، با ثبت دامنه فارسی «ایران» موافقت کرده بود.
استفاده از دامنه فارسی «ایران» که به عنوان دامنه‌ بین‌المللی اینترنت مورد تأیید رسمی مؤسسه آیکان قرار گرفته، این امکان را می‌دهد که آدرس‌های فارسی اینترنتی با پسوند «ایران» از راست به چپ نوشته شوند.
مؤسسه «آیکان» که امر قانون‌گذاری در حوزه اینترنت را بر عهده دارد در آبان‌ماه سال ۸۸ استفاده از حروف غیرلاتین برای نوشتن دامنه و آدرس‌های اینترنتی را بدون اشکال دانست.
مؤسسه آیکان که در سال ۱۹۹۸در ایالت کالیفرنیای آمریکا بنیان گذاشته شده، مسئول ثبت، تنظیم و درج آدرس‌ها و صفحات اینترنتی است.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط