10.3 C
Paris
Friday, March 29, 2024

پیروزی کلینتون بر دونالد ترامپ در آخرین مناظره انتخاباتی

سومین و حساس‌ترین مناظره انتخاباتی تلویزیونی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان، و هیلاری کلینتون، نامزد دمکرات‌های آمریکا، چهارشنبه ۱۹ اکتبر (۲۸ مهر) در لاس وگاس برگزار شد. هدایت مناظره را کریس والاس، مجری شبکه خبری فاکس نیوز، بر عهده داشت.
نخستین نظرسنجی‌ها از پیروزی هیلاری کلینتون در این مناظره حکایت دارد.
دونالد ترامپ مشخص نکرد که نتیجه انتخابات هشتم نوامبر (۱۸ آبان) را خواهد پذیرفت یا نه.
این مناظره ۹۰ دقیقه‌ای بدون دست دادن دو کاندیدا آغاز شد و چالشی‌تر از سایر مناظره‌ها بود. مناظره سوم شامل موضوع‌هایی نظیر مهاجرت، مالیات‌ها و سیاست خارجی بود و هر دو کاندیدا مواضع پیشین خود در اقتصاد، سیاست امنیتی و مهاجرت را تکرار کردند.
نخستین نظرسنجی شبکه تلویزیونی “سی‌ان‌ان” در میان بینندگان نشان داد که ۵۲ درصد کلینتون را برنده این مناظره می‌دانند. ۳۹ درصد نیز ترامپ را پیروز دانسته‌اند. در آخرین نظرسنجی انجام‌شده نیز کلینتون با اختلافی مشهود پیشتاز بود.
در نظرسنجی رویترز نیز هیلاری کلینتون از رقیب خود دونالد ترامپ پیش‌تر است.
پاسخ ناروشن ترامپ درباره نتیجه انتخابات
دونالد ترامپ در پاسخ به سئوال مجری تلویزیون مبنی بر این که آیا نتیجه انتخابات را خواهد پذیرفت یا نه گفت: «من جواب شما را به وقتش خواهم داد.» او رسانه‌ها را یک‌سویه و ناصادق نامید و گفت، تنش را پا بر جا نگه خواهد داشت. ترامپ مدعی تخلف در سیستم انتخاباتی شد و گفت، میلیون‌ها نفر که واجد صلاحیت نبودند برای انتخابات ثبت نام کرده‌اند.
کلینتون این اتهام را به شدت رد کرد و گفت، ترامپ هر زمان که اوضاع وفق مرادش پیش نمی‌رود مسئله تخلف را پیش می‌کشد. کلینتون گفت که ترامپ دمکراسی آمریکا را تخریب می‌کند.
ایران
در مناظره دو نامزد انتخابات آمریکا از ایران نیز سخن به میان آمد. هیلاری کلینتون از حمله به مواضع گروه “دولت اسلامی” (داعش) در موصل عراق دفاع کرد. ترامپ در مقابل آزادسازی موصل را “کاملا به سود ایران” خواند و گفت که ایران از این فرصت استفاده خواهد کرد. همچنین بر خلاف نظر کلینتون، دونالد ترامپ با توافق هسته‌ای با ایران مخالفت کرد و گفت که به دلیل اتخاذ سیاست‌های نادرست یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار به ایران پرداخته شده است.
آزادی حمل سلاح و سقط جنین
کلینتون وظیفه دیوان عالی آمریکا را دفاع از حقوق همه ‌آمریکایی‌ها، از جمله دگرباشان جنسی و زنان خواند. او همچنین گفت که قصد ندارد با متمم دوم قانون اساسی آمریکا که اجازه حمل سلاح به شهروندان را می‌دهد رویارویی کند، بلکه هدف او این است که سلاح در دست‌های نادرست نیافتد. کلینتون ادامه داد، تلاش خواهد کرد که ‌آزادی سقط جنین برای زنان را امکان‌پذیر سازد.
دونالد ترامپ با سقط جنین مخالفت کرد و در مورد متمم دوم قانون اساسی نیز گفت که از قضات خواهد خواست تا از آن حمایت کنند.
مهاجرت به داخل کشور
دونالد ترامپ که پیش از این گفته بود دیواری در مرز با مکزیک خواهد کشید، اعلام کرد که مهاجران غیر قانونی را بیرون خواهد کرد. هیلاری کلینتون در مقابل تأکید کرد که در آمریکا ۱۱ میلیون مهاجر غیر قانونی زندگی می‌کنند و او اجازه نخواهد داد که آ‌ن‌ها آن طور که ترامپ می‌خواهد بدون بررسی وضعیتشان از کشور اخراج شوند. او در عین حال با سیاست مرزهای باز نیز مخالفت کرد.
کلینتون روسیه را متهم به جدیدترین حمله هکری به دولت آمریکا، حزب دمکرات و تیم انتخاباتی خود کرد. ترامپ نیز گفت که کلینتون خشمگین است چون ولادیمیر پوتین، رئيس‌جمهور روسیه، احترامی برای دولت آمریکا و وزیر خارجه سابق این کشور (کلینتون) قائل نیست.
سیاست خارجی
هیلاری کلینتون ترامپ را متهم کرد که می‌خواهد شرکای موجود آمریکا، مانند ناتو را تضعیف کند و در مورد خطر جنگ هسته‌ای نیز با قاطعیت لازم سخن نگفته است. ترامپ پاسخ داد که این کشورها به این دلیل که او در مبارزات انتخاباتی بر آن‌ها فشار آورده ناگهان برای پرداخت بدهی‌های خود به آمریکا اعلام آمادگی کرده‌اند.
اقتصاد
کلینتون گفت که فرصت‌های شغلی را زیاد و بیکاری را کم خواهد کرد. ترامپ نیز سخنان مشابهی را به زبان آورد. هر دو نامزد یکدیگر را متهم کردند که قصد افزایش مالیات‌ها و ایجاد بدهی‌های بیشتر را دارند.
هر دو نامزد بر سر نفوذ ولادیمیر پوتین به چالش پرداختند.
کلینتون در موضوع سیاست امنیتی بین‌المللی گفت که دیگر هیچ سرباز آمریکایی را به عراق یا سوریه نخواهد فرستاد. او همچنین از ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه دفاع کرد و گفت که در این باره باید با روسیه مذاکره کرد.
مجری برنامه به مسئله اتهام‌های جنسی به ترامپ نیز پرداخت. نامزد جمهوری‌خواهان گفت که اتهام‌هایی که چند زن به او وارد کرده‌اند نادرست است و آن‌ها قصد مشهور شدن داشته‌اند. او همچنین مطرح کرد که احتمال دارد که کلینتون یا تیم انتخاباتی او پشت این قضیه باشند.
کلینتون نیز ترامپ را متهم کرد به زنانی که اتهام تعدی جنسی به او زده‌اند تاخته است. او گفت: «دونالد معتقد است، اگر زنان را کوچک کند خودش بزرگ می‌شود.»

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط