7.8 C
Paris
Tuesday, March 19, 2024

پژوهشی درباره تفاوت جنسیتی درآمد میان زنان و مردان در جهان

سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی اعلام کرده است، تبعیض و تفاوت جنسیتی در رابطه با میزان دستمزدهای دریافتی زنان و مردان همچنان وجود دارد. از طرفی این مسئله سال‌ها مورد بحث گروه‌های اقتصادی، اجتماعی و حقوق بشری است.

درحالیکه برخی آن را افسانه‌ ساختگی فمینیست‌ها و «هیاهویی برای هیچ» می‌خوانند، بسیاری معتقدند که این تبعیض واقعی است و در اغلب کشورهای جهان وجود دارد.

تنها آمارها قادرند که به درستی به این سوال پاسخ دهند. براساس گزارش «سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی»، زنان در سراسر جهان در پست‌های تمام وقت به طور متوسط ۱۵ درصد کمتر از همتایان مرد خود دستمزد دریافت می‌کنند.

در میان کشورهایی که مطالعه بر روی آنان صورت گرفته، بلژیک با ۳.۳ درصد تفاوت، بهترین وضعیت را دارد. در مقابل، زنان شاغل در هند بطور متوسط ۵۶ درصد کمتر از مردان حقوق می‌گیرند و به این ترتیب نرخ نابرابری دستمزد میان زنان و مردان این کشور، بدتر از دیگر نقاط جهان است.

گرچه بسیاری از کشورهای توسعه یافته در تلاشند تا این نابرابری را به حداقل برسانند، اما حتی در این کشورها نیز می‌توان شاهد این نابرابری بود. این تبعیض جنسیتی و اختلاف دستمزد در کشورهای درحال توسعه شدیدتر است.

نابرابری و تبعیض میان زنان و مردان تنها مختص به درآمد نیست. در اغلب کشورهای دنیا زنان دیرتر و با سختی بیشتری وارد محیط کار شده و احتمال پیشرفت کمتری نسبت به همکاران مرد خود دارند.

در برخی کشورها حضور زنان در پست‌های مهم دولتی تعریف نشده و زنان حتی در صورت داشتن شایستگی لازم و کافی قادر نیستند از سد رقابت با همتایان مرد خود بگذرند و به آن مناصب دست یابند.

بسیاری از دولت‌های جهان بدنبال کاهش تفاوت میان زنان و مردان در زمینه‌های کاری از جمله میزان پیشرفت کاری و همینطور میزان درآمد و تسهیلات هستند.

سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی معتقد است که کشورهای با وضعیت اقتصادی و اجتماعی بهتر اقدامات موثرتری برای رفع تبعیض‌های شغلی میان زنان و مردان انجام می‌دهند.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط