7.2 C
Paris
Thursday, March 28, 2024

پایان سه دهه حضور مجاهدین در عراق

کمیساریای عالی پناهندگان اعلام کرد؛ روز جمعه 19 شهریور 1395 برابر با 9 سپتامبر 2016، ۲۸۰ عضو باقیمانده سازمان مجاهدین در کمپ لیبرتی، از عراق به آلبانی منتقل شدند. به این ترتیب حضور رسمی مجاهدین که از سال ۱۳۶۱در عراق مستقر شده بودند، پایان یافت.
وزارت خارجه آمریکا ضمن تایید خبر خروج اعضای مجاهدین خلق گفته است که کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل با دو هواپیما، اعضای مجاهدین خلق را به آلبانی منتقل کرد.
سازمان مجاهدین خلق گفته است که قرار بود انتقال اعضایش از اردوگاه لیبرتی چند هفته یا چند ماه بیشتر طول نکشد، اما “توطئه‌ها، شانتاژها و تهدیدهای” حکومت ایران و متحدانش در عراق، باعث شد روند انتقال اعضای این سازمان بیشتر از چهار سال طول بکشد.
بنا به گفته وزارت خارجه آمریکا سازمان ملل بیشتر از ۳ هزار نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق را با موفقیت از عراق منتقل کرده‌اند.
پیش‌تر حسن دانایی‌فر، سفیر ایران در بغداد گفته بود که آخرین اعضای این گروه تا پایان تابستان از عراق خارج می‌شوند.
به گفته آقای دانایی‌فر، دولت عراق علیرغم میل خود و “به دلیل فشارهای آمریکا و برخی متحدانش” اخراج اعضای این سازمان را به تاخیر انداخته بود.
در سال‌های اخیر اردوگاه‌های اشرف و لیبرتی، که محل اقامت اعضای سازمان مجاهدین خلق بودند، بارها مورد حمله قرار گرفتند و ده‌ها نفر از اعضای این سازمان در این حملات کشته شدند. سازمان مجاهدین خلق شمار افرادی را که در این حملات کشته شده‌اند ۱۴۱ نفر عنوان کرده و گفته است علاوه بر آنها ۲۷ نفر نیز به دلیل “شرایط محاصره” درگذشتند.
سازمان مجاهدین خلق به تازگی موفق شده است که روابط گرمی را با عربستان سعودی و تشکیلات خودگردان فلسطین برقرار کند. ایران از عربستان و تشکیلات خودگردان برای این روابط انتقاد کرده است.
حکومت ایران این سازمان را سازمانی تروریستی می‌داند. آمریکا و اتحادیه اروپا نیز این سازمان را تروریستی تلقی می‌کردند اما چند سال پیش آن را از فهرست سازمان‌های تروریستی حذف کردند.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط