12.1 C
Paris
Thursday, March 28, 2024

وزیر خارجه آمریکا: ماندن در برجام به سود منافع ملی آمریکاست

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که پایبندی به توافق هسته‌ای با ایران، موسوم به برجام، به سود آمریکا است.
دیپلمات‌ ارشد واشنگتن روز یکشنبه (۱۵ اکتبر) در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان آمریکا گفت که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز همین گونه فکر می‌کند. او گفت که همانند دونالد ترامپ نمی‌خواهد کنگره تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کند که منجر به نابودی این توافق شود.
وزیر امور خارجه آمریکا گفت اما این توافق نقایص و کمبودهایی دارد که آمریکا با همکاری متحدانش در پی رفع آن است.
تیلرسون افزود که کشورش خواهان حفظ برجام به صورت کنونی آن است و باید نقایص آن را گوشزد کند. در این ارتباط او احتمال تکمیل توافق موسوم به برجام به صورت “توافق‌نامه تکمیلی” را مطرح کرد.
نیکی هیلی، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد نیز روز یکشنبه گفت، دولت ترامپ در پی یافتن “راه حل مناسب” برای اقدامات ایران در صحنه بین‌المللی است ولی این کشور فعلا در برجام می‌ماند.
اشاره سفیر آمریکا به فروش اسلحه از سوی ایران و حمایت مالی از گروه‌های تروریستی بود. نیکی هیلی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی گفت: «آمریکا نباید اجازه دهد ایران کره شمالی دیگری بشود.»
ترامپ روز جمعه گفته بود که او پایبندی ایران به برجام را تایید نمی‌کند. او راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران را اعلام کرد و ضمن تایید نکردن پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، راه را برای افزودن سپاه پاسداران به فهرست تحریم‌های ایالات متحده گشود. سپس وزارت خزانه‌داری آمریکا سپاه را به فهرست تحریم‌های خود افزود. سخنان ترامپ با واکنش شدید ایران روبرو شد.
سخنگوی ترزا می روز یکشنبه (۱۵ اکتبر/۲۳ مهر) اعلام کرد که نخست‌وزیر بریتانیا و صدراعظم آلمان در گفت‌وگوی تلفنی خود “اتفاق نظر داشته‌اند که بریتانیا و آلمان به توافق اتمی قاطعانه متعهد می‌مانند”. این دو کشور همچنین در این مورد توافق دارند که جامعه‌ی بین‌المللی باید سیاست خود را در زمینه‌ی عقب‌راندن فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌ی ایران در منطقه هماهنگ کند و نگرانی از برنامه‌ی موشکی ایران نیز باید از میان برود.
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز شنبه گفت ایران تا زمانی که متحدان اروپایی‌اش در قرارداد بمانند به برجام وفادار خواهد ماند. ظریف در سخنان خود با اشاره به “بی‌اعتمادی” جمهوری اسلامی به آمریکا، از جمله برجام را سندی “محکم” خواند.
پس از سخنرانی اخیر دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوری آمریکا و تهدید او مبنی بر خروج ایالات متحده از برجام، آنگلا مرکل، امانوئل مکرون و ترزا می با صدور بیانیه‌ی مشترکی از حفظ برجام پشتیبانی کرده بودند. آنان در آن بیانیه‌ی مشترک نیز همزمان نگرانی‌های خود را از برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران اعلام کردند.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط