12.1 C
Paris
Thursday, March 28, 2024

واکنش محتاطانه فرانسه به شواهد آمریکا درباره اتهام حمایت تسلیحاتی ایران از حوثی‌ها

بنابه گزارش خبرگزاری فرانسه، الکساندر جورجینی، سخنگوی معاون وزیر خارجه فرانسه، روز جمعه در قبال اتهامات مطرح شده از سوی آمریکا علیه ایران مبنی بر اینکه موشکهای شلیک شدۀ حوثی‌ها به سمت عربستان ساخت ایران بوده است، موضعی محتاطانه اتخاذ کرد و گفت همچنان در حال بررسی اطلاعاتی است که در این باره در اختیارش قرار گرفته و سازمان ملل نیز هنوز به هیچ نتیجه‌ای در این زمینه نرسیده است.

ایالات متحده آمریکا روز پنج‌شنبه برای اولین بار قطعاتی را به نمایش گذاشته و مدعی شد که آنها قطعاتی از سلاح‌های ساخت ایران هستند که در اختیار حوثی‌ها قرار گرفته‌اند. واشنگتن این مدارک را شواهد قانع کننده‌ای توصیف کرد که ثابت می‌کند تهران قطعنامه‌های سازمان ملل متحد را نقض کرده است.

این قطعات شامل یک پهپاد و یک اسلحه ضد تانک، همچنین بقایای سوخته شده از چیزی بود که پنتاگون آن را موشک بالستیک کوتاه برد ساخت ایران می‌نامید و ادعا داشت که این موشک در ۴ نوامبر از یمن به سمت فرودگاه بین‌المللی ملک خالد در نزدیکی ریاض پرتاب شده است.

الکساندر جورجینی، سخنگوی معاون وزیر خارجه فرانسه روز جمعه از دادن پاسخی مستقیم به خبرنگاران در این باره که «آیا پاریس معتقد به غیر قابل انکار بودن این شواهد است؟» خودداری کرد.
او گفت: «دبیرخانۀ سازمان ملل متحد هنوز در این موضوع به نتیجه‌ای نرسیده است. فرانسه نیز به بررسی اطلاعاتی که در اختیار دارد، ادامه خواهد داد.»

با این وجود آقای جورجینی اعلام کرد که فرانسه همچنان از برنامۀ موشکهای بالستیک ایران نگران است. او از ایران خواست تا در قبال قطعنامۀ ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل خود را متعهد بداند.
قطعنامه ۲۲۳۱ که توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت بزرگ را به رسمیت می‌شناسد، از ایران خواسته است تا به فعالیتهای مرتبط با افزایش توانایی‌های موشکهایی که قادر به حمل بمب‌های هسته‌ای باشند، نپردازد.

تنش‌ها میان ایران و فرانسه در هفته‌های اخیر و پس از آنکه امانوئل مکرون، رئیس جمهوری این کشور اعلام کرد تهران باید در منطقه موضع تهاجمی کمتری داشته باشد و برنامۀ موشکهای بالستیک خود را روشن کند، افزایش یافت.

قرار است وزیر خارجه فرانسه دوشنبه آینده به واشنگتن سفر کند تا با مقامات آمریکا در موضوع ایران وارد گفتگو شود. او در اوایل ماه ژانویه نیز سفری به تهران خواهد داشت.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط