10.6 C
Paris
Friday, April 19, 2024

واکنش رهبران جهان به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

رهبران جهان با نگرانی و حساسیت به پیشواز انتخاب دونالد ترامپ رفته اند. آنها تقریبا یکصدا می گویند؛ با روی کار آمدن دونالد ترامپ دورۀ دشواری در صحنۀ بین المللی آغاز خواهد شد.

حسن روحانی در جلسه هیات دولت ایران در اولین واکنش به انتخاب ترامپ گفت نتیجه انتخابات آمریکا، نشان التهابات و نبود ثبات داخلی آمریکا است اما اثری در سیاستهای جمهوری اسلامی ایران ندارد.

پیش از این نیز رهبر جمهوری اسلامی به طور تلویحی از دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان حمایت کرده بود و او را مردی که واضح‌تر و صریح‌تر سخن می‌گوید نامیده بود و گفته بود به همین دلیل مردم آمریکا بیشتر به او توجه کردند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در پیامی به دونالد ترامپ تبریک گفت و برای همکاری متقابل روسیه و آمریکا در حل مشکلات بین‌المللی ابراز امیدواری کرد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در واکنش به پیروزی ترامپ عنوان کرد ارتباطات اروپا و آمریکا عمیق‌تر از هر تغییر سیاسی است و همکاری‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا در پیامی به دونالد ترامپ تاکید کرد که این کشور رابطه‌ای پایدار و ویژه با آمریکا دارد و آمریکا و بریتانیا شرکای نزدیک باقی خواهند ماند.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی به دونالد ترامپ تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد در دوره ریاست جمهوری او صلح قابل دسترسی شود.

بینالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه نیز فرصت را غنیمت شمرد و به آقای ترامپ پیام داد که استرداد فتح الله گولن آغازی دوباره در روابط ترکیه و آمریکا خواهد بود.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند یکی دیگر از سران دنیا بود که به ترامپ تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد روابط هند و آمریکا گسترش یابد.

ملک سلمان، پادشاه عربستان به ترامپ تبریک گفت و برایش در دستیابی به امنیت و ثبات در منطقه و کل جهان آرزوی موفقیت کرد. ستاد ترامپ در جریان تبلیغات انتخاباتی به کمک های مالی کشورهای حاشیه خلیج فارس به بنیاد کلینتون اشاره می کردند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل ابراز اطمینان کرده است که رابطه آمریکا با اسرائیل در زمان ریاست جمهوری ترامپ به اوج جدیدی برسد.

ماتئو رنتسی، نخست وزیر ایتالیا که به طور علنی از کلینتون حمایت کرده بود پیروزی تاریخی ترامپ را به او تبریک گفت.

رییس جمهوری فرانسه، فرانسوا هولاند، در پیامی به مناسبت انتخاب دونالد ترامپ گفت که پیروزی رییس جمهوری منتخب آمریکا، سرآغاز دوره ای از ابهام و ناروشنی است. اگر چه فرانسوا هولاند در اظهاراتش پیروزی ترامپ را به او تبریک گفت، اما، او تصریح نمود که پیام تبریک او عملی مرسوم میان رؤسای دولت های دموکراتیک است. هولاند وعده داد که در اسرع وقت گفتگوهای صریحی را با رهبران جدید آمریکا آغاز کند.

آلن ژوپه، از نامزدهای اصلی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، نیز در بیانیه ای جداگانه با اشاره به پیروزی دونالد ترامپ نسبت به خطرات عوامفریبی و افراطیگری علیه دموکراسی به هموطنانش هشدار داد.

در آلمان آنگلا مرکل، صدر اعظم این کشور، در پیامی به مناسبت پیروزی دونالد ترامپ گفت که همکاری تنگاتنگ دو کشور در آینده باید بر ارزش های مشترک دموکراتیک استوار باشد. خانم مرکل در پیام خود همچنین وظیفۀ جهانی آمریکا را به رهبر جدید این کشور یادآوری کرد و گفت : “پیوندهای آلمان و آمریکا بر ارزش ها، یعنی بر دموکراسی، آزادی، رعایت حقوق و کرامت انسان صرف نظر دین، جنسیت، گرایش جنسی، اعتقادات سیاسی و رنگ پوست او مبتنی است.” صدراعظم آلمان فدرال سپس افزود که او بر پایۀ چنین ارزش هایی مایل است با رییس جمهوری جدید آمریکا همکاری نزدیک داشته باشد.

آنگلا مرکل سپس اشاره کرد که رییس جمهوری منتخب آمریکا باید مسئولیت جهانی خود را متناسب با قدرت اقتصادی، توان نظامی و نفوذ فرهنگی ایالات متحد آمریکا بر عهده گرفته و بپذیرد. خانم مرکل همچنین تأکید کرد که همکاری با آمریکا باید یکی از مبانی اساسی سیاست خارجی آلمان باقی بماند.

وزیر امور خارجۀ آلمان، فرانک والتر اشتن مایر، در اظهاراتی جداگانه گفت که با روی کار آمدن دونالد ترامپ دورۀ دشواری در صحنۀ بین المللی آغاز خواهد شد. نوربرت روتگن، رییس کمیسیون امور بین المللی مجلس نمایندگان آلمان، در سخنانی صریحتر پیروزی دونالد ترامپ را “گسست تاریخی فاجعه بار” توصیف کرد و گفت که رییس جمهوری منتخب آمریکا “در جریان کارزار انتخاباتی اش دائماً سخنگوی نامدارایی، تنفر و حتا خشونت بود و پیروزی او نه فقط ناامیدکننده، بلکه بهت آور است.”

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط