10.2 C
Paris
Friday, April 19, 2024

نگرانی اتحادیه اروپا و آمریکا از پیشرفت مبادلات اقتصادی آلمان

افزایش صادران آلمان نگرانی هایی را ایجاد کرده است. این افزایش به گونه‌ای است که پیش‌بینی می‌شود آلمان تا پایان سال در زمینه مازاد مبادلات اقتصادی خود از چین پیشی گیرد. چین تا کنون بزرگترین مازاد مبادلات اقتصادی را داشته است.
موسسه تحققیات اقتصادی آلمان ضمن ارائه پیش‌بینی یادشده، مازاد تراز تجاری آلمان تا انتهای سال جاری را ۳۵۰ میلیارد دلار برآورد کرده است که ۲۵ میلیارد دلار از مازاد مبادلاتی چین در سال ۲۰۱۵ بیشتر است. مازاد مبادلاتی چین در سال جاری بر ۲۶۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. ژاپن با ۱۷۰ میلیارد دلار در مقام سوم قرار می‌گیرد.
مازاد تراز تجاری آلمان در سال جاری معادل ۹ / ۸ درصد کل تولید ناخالص ملی این کشور برآورد می‌شود. کمیسیون اتحادیه اروپا زمانی که این رقم در مورد یکی از کشورهای عضو برای مدتی از ۶ درصد فراتر رود، آن را خطری برای ثبات اقتصادی می‌داند. از همین رو کمیسیون دائم به آلمان هشدار می‌دهد که میزان سرمایه‌گذاری‌ها و هزینه‌های داخلی خود را افزایش دهد تا سبب تقویت تقاضا برای کالاها و خدمات کشورهای دیگر شود و مازاد یادشده کاهش یابد.
وزارت خزانه‌داری آمریکا حتی از کمیسیون اروپا فراتر رفته و مازاد بالای تراز تجاری آلمان را خطری برای نظام مالی جهان می‌داند. استدلال آمریکا این است که کشورهای با رقم بالای مازاد مبادلاتی باعث می‌شوند که کشورهای دیگر، با توجه به فقدان نسبی صادرات خود، خود را مقروض می‌کنند تا از پس تامین مالی واردات خود برآیند.
پیش‌بینی می‌شود که مازاد تراز تجاری چین در سال جاری ۷۰ میلیارد دلار کاهش یابد، که یکی از علت‌های عمده آن کاهش صادرات چین است. درسه ماهه اول سال جاری میلادی صادرات چین در قیاس با آخرین سه ماهه سال ۲۰۱۵ کاهشی معادل ۳۵ میلیارد دلار را نشان می‌دهد. چنین کاهشی در مبادلات چین در ابتدای بحران مالی سال ۲۰۰۹ /۲۰۰۸ ثبت شده است.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط