8.8 C
Paris
Saturday, April 20, 2024

فیلم نشست عملیات جاری در سازمان مجاهدین خلق

این فیلم در سال ۲۰۰۶ میلادی توسط افراد جداشده از سازمان مجاهدین اجرا شده است. هدف از اجرای این فیلم بازسازی نشست های عملیات جاری در سازمان مجاهدین خلق بوده است.

بازیگران نقش ها از سمت راست؛ غلام، جواد فیروزمند، کریم حقی، عباس صادقی، مسعود جابانی و بهزاد علیشاهی
در سازمان مجاهدین خلق نشست های متنوعی وجود داشت که دو نوع از آن انتقادی – ایدئولوژیک بود.

این نوع نشست ها عبارت بودند از؛
الف- نشست عملیات جاری.
این نوع نشست ها همیشه و همه روزه وجود داشت اما از اواخر سال ۱۳۷۳ شمسی با شیوه و ابزار کار جدیدی به اعضای سازمان اعمال گردید.شرکت در نشست های عملیات جاری اجباری بود، این نشست ها هر روز و به مدت سی دقیقه تا 2 ساعت طول می کشید و لایه های مختلف تشکیلاتی نشست های جداگانه ی خودشان را داشتند.
عملیات جاری چیست؟
من در روز اول که وارد سازمان شدم و کلمه عملیات جاری را شنیدم ابتدا تصور میکردم که عملیات جاری یعنی عملیاتهای چریکی اما بعد که وارد پذیرش شدم تازه فهمیدم که عملیات جاری یک نوع تفتیش عقاید است و یک نوع زیر آب زنی علنی دیگران برای اینکه سازمان بفهمد که نیرویش الان در چه جایگاهی است و چگونه باید با او کار کند. در هنگام عملیات جاری شخصی که از او انتقاد می‌شد حق نداشت که جواب انتقاد را بدهد ولی دیگران هر چه که بد و بیرا و ناسزا بود می‌توانستند به تو بگویند ولی تو حق نداشتی در آن لحظه جواب بدهی تازه امکان داشت که حتی اگر انتقادها به قول سازمان از خط سرخهای سازمان مثل اقدام به فرار، اعلام جدایی از سازمان، انتقاد از رهبری، انتقاد به انتقاد از انقلاب ایدئولوژیک و از این قبیل کار به کتک کاری هم میکشید که از این قبیل من بارها در ردهای مختلف در سازمان دیده ویا شنیده ام حال با این توضیح مختصر میخواهم مثالی از عملیات جاری را برای شما بیان کنم .

فاکت: یعنی همان گزارش یا موضوع انتقاد: امروز مهرداد در هنگامی که از کنار سیمهای خاردار کنار قرارگاه می‌گذشتیم به من گفت سیمها چقدر زیاد هستند احساس کردم که قصد دارد از اینجا فرار کند چون در این مورد زیاد حرف میزند.

این یک گزارش انتقادی از شخصی به اسم مهرداد است ولی مهرداد حق ندارد در آن لحظه جواب بدهد و باید فردا جواب بدهد ولی در جواب این انتقاد حاضرین در جلسه که همه هم رده هم هستند درباره این انتقاد می‌توانند هر حرفی بزنند ولی در داخل جلسه و در بیرون برای اینکه ردهای دیگران از انتقادهای هم چیزی ندانند حق نداشتی چیزی بگویی و حالا بشنویم از فردا شب که قرار است مهرداد پاسخ بدهد.
فاکت: موضوع انتقادی که دیشب شده بود در مورد سیم خاردار البته به صورت کامل نقطه آغاز: البته در موضوع نقطه آغاز حق نداشی کارت را انکار کنی و انتقاد کننده را دروغگو بنامی من دلم برای خانواده ام تنگ شده بود و میخواستم بدانم ایران از کدام طرف است تا به خانواده ام فکر کنم .. که البته این نوع پاسخ دادن همانطور هم که مشخص است یک نوع فرار از انتقاد است ولی پاسخ ندادن بدتر از این است که پاسخ ندهی و انتقاد را قبول نداشته باشی البته درست است که تو قبول کردی دروغ یا درست اما این گزارش و انتقادها را مسئول جلسه که یک فرد با حداقل ۲۰سال سابقه است و در دوره بندی سازمانی به وی “ام او” میگفتند جمع آوری میکرد و در جایی بایگانی میکرد تا سازمان همیشه از وضعیت نیروهایش آگاه باشد و دیدید که به چه راحتی با یک چیزی به اسم عملیات جاری سازمان از رازهای نیروهایش توسط نیروهای خودش آگاه میشد و بنظر من این یک تفتیش عقیده بزرگ و نقض کامل حقوق بشر است، سازمانی که از بدو تاسیس همیشه دم از حقوق بشر و آزادی عقیده میزندخود در حق نیروهای خودش چنین میکند وای به حال دیگران و مخالفان.

نمونه ای از نشست های جمعی در پادگان اشرف-عراق
نمونه ای از نشست های جمعی در پادگان اشرف-عراق

ب- نشست غسل هفتگی.

نشست های غسل هفتگی نیز بصورت هفتگی بوده و از سال ۱۳۸۰ شمسی در تمامی سلسله مراتب تشکیلاتی برگزار می شد. نشست های غسل هفتگی عمدتا حول مسئله جنسیت بود. در این گونه نشست ها هر عضو سازمان می بایست فاکت های یک هفته خود را که پیشاپیش نوشته بود در نشست عمومی و در مقابل سایر افراد قرائت می کرد تا خود را رسوا نماید و به این شکل با رهبر و ایدئولوژی سازمان یگانه می گردید.
نمونه فاکت هایی که در نشست های غسل هفتگی توسط اعضای سازمان قرائت می گردید؛
۱. آنموقع که عاشق دختر دانشجوی همکلاسی ام شده بودم دوست داشتم ازدواج کنم و از او بچه دار شوم اما سازمان مانع شد و گفت که مبارزه بهتر از زندگی و تشکیل خانواده است.
۲.دوست نداشتم در سازمان طلاق ایدئولوژیک وجود داشته باشد. چون مرا از همسرم جدا کرد. هر شب وقتی به خواب می روم با همسرم که به دستور سازمان و به اجبار از هم جداشده ایم می خوابم.
۳.وقتی برای ماموریت به روستای کنار قرارگاه رفته بودم، دختر روستایی زیبایی آنجا دیدم که می خواستم با او همخوابه شوم.
… و از این قبیل نمونه ها که هر شخص موظف بود به اجبار در نشست غسل هفتگی از خود گزارش بدهد و در مقابل چشمان دیگران از خود بگوید تا از نظر رهبر ایدئولوژیکی پاکیزه و منزه گردد.

*اینگونه نشست ها در سلسله مراتب تشکیلاتی سازمان مجاهدین خلق رواج داشته و همچنان برگزار می گردد که در دنیای امروز معنایی جز تفتیش عقاید و نقض حقوق بشر ندارد.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط