9.7 C
Paris
Friday, April 26, 2024

نخستین زن فضانورد ایرانی پنجاه ساله شد

انوشه انصاری نخستین زن فضانورد ایرانی ـ آمریکایی حدود ۱۰ سال پیش به فضا رفت.او در سال‌های اخیر کتابی درباره زندگی خصوصی او با عنوان “رویای من انوشه: دختر ایرانی و پیشگام فضا” منتشر کرده است.
او حدود ۱۰ سال پیش در ۸ سپتامبر ۲۰۰۶ به فضا رفت.انوشه انصاری برای سفر به فضا آموزش‌های لازم را در مرکز فضایی هیوستون آمریکا و مرکز فضایی گاگارین روسیه دیده بود.
سفینه انوشه انصاری به همراه فرمانده روسی میخاییل تیورین و مهندس پرواز اسپانیایی – آمریکایی از پایگاه فضایی “بایکونور” قزاقستان پرتاب شد.
انوشه انصاری از بنیان‌گذاران شرکت مخابراتی تی‌تی‌آی “TTI” در آمریکاست. او در نوجوانی وقتی ۱۶ ساله بود به همراه خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کرد.
انوشه انصاری در کتاب “رویای من انوشه: دختر ایرانی و پیشگام فضا” درباره مشاهداتش نوشته است: «وقتی از درون ایستگاه فضایی به جهان بی‌انتها نگاه می‌کنید واقعا زیباست. زمین سیاره‌ای سراسر صلح به دور از جنگ و درگیری‌های قومی، نژادی و مذهبی به نظر می‌رسد، سرشار از انرژی مثبت. از آنجا می‌توانیم ببینیم که چه اندازه چیز‌هایی که برایشان می‌جنگیم بی‌اهمیت و بی‌ارزش هستند.»
انوشه انصاری پس از پرتاب سفینه‌اش به فضا ۹ روز در ایستگاه بین‌المللی فضایی اقامت داشت.
پس از ۹ روز اقامت در ایستاه فضایی او به همراه دو تن از فضانوردان روسی و آمریکایی ساکن ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین بازگشت.
پس از فرود انوشه انصاری در قزاقستان شوهرش ، خانواده‌اش و مسئولان سازمان فضایی از او استقبال کردند.
بنا بر گزارش‌ها او برای این سفر و تحقق رویای خود حدود ۲۰ میلیون دلار پرداخته است.
در سال ۲۰۱۵ جامعه ملی فضا در آمریکا جایزه “پیشگام فضا” را به انوشه انصاری اولین زن گردشگر در فضا اهدا کرد.
انوشه انصاری همچنین در سال ۲۰۰۳ جایزه‌ای ۱۰ میلیون دلاری را به نام “Ansari X-prize” را با هدف تشویق بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در سفرهای فضایی بنیان نهاد.
در سال ۲۰۰۲ مجله آمریکایی فوربس انوشه انصاری را به عنوان یکی از چهره‌های موفق تجاری زیر ۴۰ سال در آمریکا معرفی کرده بود.
انوشه اکنون پنجاه سالگی خود را جشن گرفته است.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط