10.2 C
Paris
Friday, March 29, 2024

ناامن‌ ترین کلان‌ شهرها برای زنان

بنیاد تامسون رویترز در مورد حملا‌ت جنسی در ۱۹ کلان‌شهر جهان نظرسنجی کرده است. نتیجه این نظرسنجی نشان می‌دهد که دهلی و سائوپائولو بدترین شهرهای جهان از این نظر برای زنان هستند. دهلی با جمعیتی بیش از ۲۶ میلیون نفر سال ۲۰۱۳ میلادی به دلیل ثبت یک مورد تجاوز در هر بیست دقیقه “پایتخت تجاوز” نام گرفته بود.

نتیجه نظرسنجی بنیاد تامسون رویترز چند ماه پیش از پنجمین سالگرد تجاوز گروهی به نیربهایا منتشر شده است. نیربهایا، دختر دانشجوی ۲۳ ساله هندی سال ۲۰۱۲ میلادی در یک اتوبوس در دهلی مورد تجاوز گروهی چند مرد قرار گرفت و پس از آن بر اثر جراحات ناشی از تجاوز و پرتاب شدن از اتوبوس به بیرون جان داد. این حادثه بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت و جامعه هند را متأثر کرد.

با این حال ۵ سال پس از این حادثه، تجاوز، آزار و اذیت جنسی زنان در دهلی بسیار گسترده است. این شهر در کنار سائو پائولو، در میان ۱۹ شهری که بر اساس معیارهای سازمان ملل متحد کلان‌شهر به شمار می‌روند، در فاصله ژوئن تا ژوئیه ۲۰۱۷ میلادی از نظر حملات جنسی علیه زنان بدترین شهر بوده است.
نظرسنجی بنیاد تامسون رویترز از طریق اینترنت و تماس تلفنی با ۲۰ کارشناس در هر کدام از این شهرها و با در نظر گرفتن آمار گرد آمده توسط سازمان‌های مدافع حقوق زنان صورت گرفته است. این پژوهش با یاری نهادهای آکادمیک، سازمان‌های غیردولتی فعال در امور زنان، سازمان‌های ارائه‌کننده‌ی خدمات بهداشتی و پزشکی به زنان و کارشناسان آسیب‌های اجتماعی صورت گرفته است.
نتیجه این نظرسنجی نشان می‌دهد که دهلی، دومین شهر پرجمیعت جهان، چهارمین شهر خطرناک جهان برای زنان است. در فهرست خطرناک‌ترین شهرهای جهان برای زنان داکا، پایتخت بنگلادش در رتبه هفتم و لاگوس در نیجریه در رتبه هشتم قرار گرفته‌اند. در این فهرست قاهره خطرناک‌ترین شهر جهان برای زنان است. پس از آن کراچی و بعد از آن کینشازا پایتخت جمهوری دموکراتیک کنگو قرار دارند.
دسترسی به منابع اقتصادی و خدمات پزشکی
دسترسی زنان به خدمات بهداشتی و درمانی از جمله از نظر تندرستی و آمار مرگ ‌و میر پس از زایمان شهر دهلی در وضعیت بسیار بدی قرار دارد. این شهر همچنین از نظر عدم دسترسی زنان به منابع اقتصادی مانند تحصیل، مالکیت زمین یا مسکن یا دارایی‌های دیگر و همچنین عدم دسترسی به سرویس‌های مالی مانند داشتن حساب بانکی سومین شهر جهان است.
در مقابل لندن بهترین شهر جهان از نظر دسترسی زنان به منابع اقتصادی است.
از نظر حملات جنسی نیز توکیو امن‌ترین شهر جهان برای زنان است.

ربکا رایش‌من تاوارس، نماینده دفتر زنان سازمان نامبرده در هند، که پیشتر در برزیل کار کرده است به خبرگزاری رویترز می‌گوید: «رسانه‌ها در هند و برزیل از چندی پیش به موضوع خشونت علیه زنان توجه بیشتری نشان می‌دهند.» او امیدوار است که آگاهی و حساسیت جامعه در این مورد بیشتر شود و آمار حملات جنسی علیه زنان در درازمدت کاهش یابد.

در گزارشی دیگر قاهره، پایتخت مصر به عنوان «خطرناکترین» کلان شهر جهان برای زنان شناخته شد. بنا به نتیجه تحقیقی که توسط بنیاد توماس رویترز انجام شده است شرایط زنان در پایتخت مصر از سال ۲۰۱۱ و زمان قیام علیه حسنی مبارک بدتر شده است.
در جریان این تحقیق پرسش هایی از کارشناسان مورد شرایط زندگی زنان در ۱۹ کلان شهر جهان مطرح شده بود. از جمله موضوعاتی که در این تحقیق بررسی شده است می تواند به اذیت و آزار جنسی، رفتارهای فرهنگی مضر، دسترسی به خدمات درمانی و مالی اشاره کرد.

مصر در سالهای گذشته با شرایط نامساعد اقتصادی روبرو بوده است و به همین دلیل کارشناسان امور زنان از عدم توجه و اولویت بخشی به مشکلات زنان در مصر گله می کنند.

هر چند داده های قابل اتکای زیادی در مورد شرایط زنان در مصر در دست نیست اما بنا به تحقیق سازمان ملل متحد که در سال ۲۰۱۳ انجام شد ۹۹ درصد زنان مصر با اذیت و آزار جنسی روبرو بوده اند. همزمان ۴۷ درصد زنان مصری که یا طلاق گرفته بودند و یا همسرشان را ترک کرده بودند قربانی خشونت خانگی بوده اند.
اعتراض ها به اذیت و آزار زنان در حاشیه جشن های مراسم تحلیف عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر در سال ۲۰۱۴ منجر به وضع قانونی شد که براساس آن عاملان اذیت و آزار جنسی به دستکم شش ماه زندان محکوم می شوند.

با این حال به گفته مدافعان حقوق زنان در مصر شمار احکام صادره در این زمینه بسیار کم بوده و خشونت علیه زنان در قاهره امری رایج است.

آمار بانک جهانی نشان می دهد که شمار زنان شاغل در مصر از ۲۶ درصد در سال ۱۹۹۰ به ۲۳ درصد در سال ۲۰۱۶ کاهش یافته است.

از سوی دیگر ختنه زنان در مصر با اینکه از سال ۲۰۰۸ ممنوع شده اما این کشور دارای یکی از بالاترین آمار ختنه زنان در سطح جهان است. بنا به آمار وزارت بهداشت مصر از هر ده دختر مصری آلت جنسی ۹ نفر به طور کامل یا ناقص بریده شده است.
با وجود غیرقانونی بودن ازدواج کودکان در مصر اما ۱۷ درصد دختران زیر ۱۸ سال در این کشور ازدواج کرده اند. این آمار برای دختران زیر ۱۵ سال دو درصد است.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط