8.8 C
Paris
Wednesday, April 17, 2024

ممنوعیت پرداخت پول نقد به ایران در تصمیم جدید کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا

طبق خبرهای رسیده، کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا که تحت کنترل جمهوریخواهان است روز چهارشنبه ۲۳ شهریور ممنوع کرد که دولت ایالات متحده در آینده به ایران پول نقد پرداخت کند.
بر اساس مصوبه این کمیته، دولت باید پیش از حل‌وفصل هرگونه دعوایی که تهران در آن دخیل است کنگره آمریکا را از اقدامات خود مطلع کند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این لایحه با ۲۱ رای مثبت در برابر ۱۶ رای منفی به تصویب اعضای کمیته روابط خارجی رسید، آن هم یک هفته پس از اینکه دولت باراک اوباما اعلام کرد که بابت حل وفصل یک دعوای حقوقی میان تهران و واشینگتن بر سر یک معامله تسلیحاتی در دوران رژیم شاه، یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار پول نقد پرداخت کرده است.
۴۰۰ میلیون دلار اصل این قرارداد روز ۱۷ ژانویه امسال به صورت یورو، فرانک سوئیس و سایر ارزهای خارجی در جعبه‌های چوبی و همزمان با آزادی زندانیان ایرانی- آمریکایی در زندان‌های ایران با یک هواپیما به تهران فرستاده شد. ۱.۳ میلیارد دلار سود ناشی از فسخ این قرارداد نیز در روزهای ۲۲ ژانویه و پنجم فوریه به صورت نقد به ایران داده شد.
این اطلاعات را مقام‌های آمریکایی هفته گذشته پشت درهای بسته برای خبرنگاران فاش کردند.
جمهوریخواهان پرداخت این مبلغ را نوعی «باج» به ایران دانسته‌اند، حال آنکه دولت آمریکا گفته است که چنین اتهامی درست نیست.
جمهوریخواهان همچنین با اشاره به معرفی ایران از سوی وزارت خارجه آمریکا به عنوان بزرگترین دولت حامی تروریسم در جهان، گفته‌اند که جمهوری اسلامی این پول را صرف کمک مالی به شاخه‌های تروریسم در گوشه و کنار جهان خواهد کرد.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط