8.5 C
Paris
Tuesday, April 23, 2024

مجلس سنای آمریکا تحریم‌های ایران را به مدت ۱۰ سال دیگر تمدید کرد

بنابه گزارش رسانه ها، مجلس سنای آمریکا با اکثریت قاطع قانون تحریم‌های ایران را برای ۱۰ سال دیگر تمدید کرد. ۹۹ سناتور به تمدید تحریم‌ها رای مثبت دادند و این طرح هیچ مخالفی نداشت.
قانون تحریم‌های ایران در سال ۱۹۹۶ میلادی تصویب شد و مطابق آن سرمایه‌گذاری بالا‌تر از ۲۰ میلیون دلار به ویژه در صنایع نفت و گاز ایران را منع می‌کند.
این قانون در سال ۲۰۰۶ به مدت ۱۰ سال تمدید شد و با رای روز پنجشنبه سنا، در واقع کنگره به تمدید آن تا سال ۲۰۲۶ میلادی رای داده است.
مجلس نمایندگان دو هفته پیش قانون تحریم‌های ایران را با ۴۱۹ رای موافق در برابر یک رای مخالف تصویب کرده بود.
مصوبه کنگره حالا باید برای اجرایی شدن باید به امضای باراک اوباما برسد.
کاخ سفید هنوز رسما تایید نکرده است که رئیس جمهوری آمریکا مصوبه را امضا خواهد کرد. با این حال، با توجه به رای قاطع کنگره، احتمال وتوی این مصوبه توسط باراک اوباما بعید به نظر می‌رسد چرا که کنگره با رای مجدد خود وتوی احتمالی را باطل اعلام خواهد کرد.
یک مقام کاخ سفید که نامش فاش نشده به خبرگزاری رویترز گفته است؛ هرچند ما فکر نمی‌کنیم که تمدید قانون تحریم‌های ایران ضرورتی داشته باشد، معتقد نیستیم که تمدید دقیق آن توافق هسته‌ای را نقض خواهد کرد.

این در حالیست که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، پیشتر هشدار داده بود که اگر آمریکا تمدید تحریم‌ها را اجرایی کند، قطعا نقض برجام است و بدانند قطعا جمهوری اسلامی در برابر آن واکنش نشان خواهد داد.
محمود صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم گفته است که اگر آمریکا قانون تمدید ۱۰ ساله تحریم‌ها را اجرا کند٬ ایران واکنشی نشان خواهد داد که فعلا نمی‌تواند آن را علنی اعلام کند.

توافق هسته‌ای (برجام) به رفع تحریم‌هایی منجر شد که در رابطه با برنامه هسته‌ای علیه ایران اعمال شده بود. دولت آمریکا می‌گوید تحریم‌های ایران در عرصه حقوق بشر، برنامه موشکی و «تروریسم» به قوت خود باقیست.
با این حال، باراک اوباما برجام را یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای سیاست خارجی خود می‌داند. او و دستیارانش در راستای اجرای این توافق با فروش هواپیماهای مسافربری به ایران موافقت کرده‌اند.
ولی در شرایطی که فقط چند هفته به پایان ریاست جمهوری اوباما باقی مانده، مخالفان عمدتا جمهوریخواه برجام در مجلس نمایندگان به تازگی طرح منع فروش هواپیمای مسافربری به ایران را تصویب کرده‌اند که صدور مجوز برای مبادلات مالی مرتبط با فروش هواپیمای مسافربری به ایران را ممنوع می‌کند.
این طرح با ۲۳۴ رای موافق و ۱۷۴ رای مخالف در طول شکاف عمدتا حزبی در این مجلس که در کنترل جمهوری خواهان است تصویب شده است.
طرح مذکور برای اجرایی شدن باید به تایید مجلس سنا و رئیس جمهور آمریکا نیز برسد. انتظار می‌رود اگر این طرح قبل از پایان ریاست جمهوری باراک اوباما برای تایید به وی ارائه شود آقای اوباما آن را وتو کند.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط