10.6 C
Paris
Thursday, March 28, 2024

ماکرون در آفریقا: جنایات استعماری اروپائیان قابل انکار نیست

بنابه گزارش خبرگزاری فرانسه، امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه که نخستین سفر رسمی خود را به آفریقا آغاز کرده است، در کشور بورکینافاسو گفت که “جنایات استعماری اروپائیان قابل انکار نیست”. دو ساعت قبل از ورود امانوئل ماکرون به پایتخت بورکینافاسو، انفجار یک نارنجک باعث شد که تدابیر امنیتی و نظامی با شدت بیشتر اعمال گردد.

روز سه‌شنبه ٢٨ نوامبر، در نخستین مرحله از سفر به آفریقا، امانوئل ماکرون در دانشگاه شهر اوآگادوگو – پایتخت بورکینافاسو – برای دانشجویان سخنرانی کرد. او با اشاره به جنجال‌های اخیر در مورد تجارت برده در لیبی گفت فرانسه قصد دارد طرحی را برای همکاری کشورهای اروپایی و آفریقایی در جهت مبارزه با شبکه‌های قاچاق انسان ارائه کند. پنجمین اجلاس سران اتحادیۀ اروپا و اتحادیۀ آفریقا از فردا (٢٩ نوامبر) در آبیجان، پایتخت ساحل عاج برگزار خواهد شد. امانوئل ماکرون در این اجلاس حضور خواهد یافت.

ماکرون همچنین با تأکید بر وجه منفی استعمار، گفت که در گذشته “تقصیرات و جنایات و البته رویدادهای مثبت زیادی رخ داده است، اما به هرحال جنایات استعماری اروپائیان انکارناپذیر است”. چندی پیش امانوئل ماکرون استعمارگری را “جنایت علیه بشریت” دانسته بود. این سخنان او واکنش‌های تند و بحث‌های زیادی را در فرانسه به دنبال داشت.

بعد از بورکینافاسو و ساحل عاج، سفرهای آفریقایی رئیس جمهوری فرانسه با دیدار از کشور غنا پایان خواهد گرفت.

به نوشتۀ خبرگزاری فرانسه، امانوئل ماکرون باید تلاش کند تا در بورکینافاسو، حضور نظامی فرانسه را در منطقه توجیه کند. نسل جوان آفریقایی از این وضعیت بسیار ناراضی است. فرانسه همکاری نظامی نزدیکی با دولت بورکینافاسو دارد که از زمان استقلال این کشور (١٩۶٠) تاکنون قطع نشده اما بخصوص از سال ٢٠١٠ که خطر تروریسم اسلام‌گرا در منطقه افزایش یافت، نیروهای فرانسوی فعال‌تر شده‌اند.

پرتاب نارنجک به سوی خودرو فرانسوی
دوشنبه شب (٢٧ نوامبر)، دو ساعت قبل از ورود رئیس جمهوری فرانسه به اوآگادوگو، چند موتورسوار که صورت‌های خود را پوشانده بودند، نارنجکی را به سوی یک خودرو ارتش فرانسه پرتاب کردند. خودرو و سرنشینان نظامی آن آسیبی ندیدند اما سه عابر زخمی شدند.

روز بعد، امانوئل ماکرون در نشست خبری مشترک با کریستیان کابوره، رئیس جمهوری بورکینافاسو، واقعۀ پرتاب نارنجک را در مقایسه با خشونت‌های تروریستی، یک رویداد جزیی تلقی کرد و با اشاره به قربانیان تروریسم گفت که مشکل اصلی، تروریسم است و نه سفر رئیس جمهوری فرانسه.

شهر اوآگادوگو تاکنون شاهد حملات تروریستی سنگین بوده است. در تابستان گذشته، دو تروریست اسلامی با شلیک به سوی مردم ١٩ نفر، از جمله یک فرانسوی را کشتند. در ژانویۀ ٢٠١۶ نیز ٣٠ در یک حملۀ تروریستی کشته شدند.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط