10.6 C
Paris
Friday, March 29, 2024

فرانسه، اتحادیه اروپا، روسیه و چین بازنگری در برجام را رد کردند

بنابه گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس جمهوری فرانسه در گفتگوی تلفنی با نتانیاهو بار دیگر بر لزوم حفظ برجام تأکید کرد. کاخ الیزه روز شنبه با انتشار یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد امانوئل ماکرون در این مکالمه بر اهمیت برجام و لزوم پایبندی تمام طرف‌ها به تعهدات خود در چارچوب این توافق تأکید کرده است.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو رئیس جمهوری فرانسه را به بازنگری در سیاست خود در قبال برجام تشویق کرده است.

بیانیه الیزه همچنین می‌افزاید که در عین حال طرفین در این گفتگو بر لزوم تمرکز بر بخش موشکی و فعالیت‌های ایران در منطقه تأکید کردند. بر اساس این بیانیه، فرانسه از سپتامبر ۲۰۱۷ تا کنون چنین سیاستی را در قبال ایران پیشنهاد داده است.

گفتگوی ماکرون و نتانیاهو در روز جمعه انجام شده، اما کاخ الیزه بیانیه خود را شنبه منتشر کرد. معلوم نیست که طرفین قبل از اعلام موضع جدید آمریکا با یکدیگر گفتگو کرده‌اند یا بعد از آن، اما به گفته تحلیل‌گران آمریکایی، آنها حتی اگر قبل از اعلام موضع دونالد ترامپ گفتگو کرده باشند، بیش و کم از آنچه ترامپ قرار بود اعلام کند، آگاه بوده‌اند.

دولت فرانسه در حالی جواب رد به درخواست آمریکا و اسرائیل مبنی بر بازنگری در سیاست خود در برابر ایران را می‌دهد که ایران هر گونه احتمال تغییر در مفاد برجام را رد کرده است.

همچنین پس از موضع‌گیری روسیه و اتحادیه اروپا، حال چین نیز به اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا واکنش نشان داده است.

خبرگزاری دولتی چین، شین‌هوآ بامداد یکشنبه ۱۴ ژانویه ۲۰۱۸ به نقل از لو کانگ، سخنگوی وزارت خارجه این کشور گزارش داد که توافق هسته‌ای با ایران از اهمیتی کلیدی برای صلح و ثبات در منطقه برخوردار است.

او همچنین بر موضع چین در مورد رد تحریم‌های یکجانبه تأکید کرد. سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین تصریح کرد، این توافق که به دشواری حاصل شده، باید رعایت شود. او همه طرف‌های شریک در کسب این توافق را فراخواند که به برجام پایبند بمانند.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط