5.9 C
Paris
Saturday, April 20, 2024

فدریکا موگرینی: واشنگتن تمایل به ماندن در برجام دارد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، فدریکا موگرینی که به آمریکا سفر کرده به خبرنگاران در شهر واشنگتن گفت، در دیدار با مقام‌های دولت پرزیدنت ترامپ و قانونگذاران آمریکا بر اهمیتی که اتحادیه اروپا برای حفظ توافق قائل است، تاکید کرده است.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه گفت این بلوک اروپایی در حال همکاری با دولت و کنگره ایالات متحده است تا اطمینان حاصل شود سیاست جدید آمریکا در برابر ایران منجر به نقض توافق جامع هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با تهران نخواهد شد.

ایران و شش قدرت جهانی عضو گروه ۱+۵ شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، روز ۲۳ تیر ۱۳۹۴ به یک توافق نهایی دست یافتند که در ازای اعمال محدودیت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران، بخشی از تحریم‌های آن کشور لغو می‌شوند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده – که بارها از توافق دولت قبلی آمریکا با ایران انتقاد کرده و آن را یک توافق بد خوانده است – با بیان این که تهران روح را نقض کرده، در سومین گزارش خود به کنگره از تایید پایبندی ایران به توافق خودداری کرد.

با عدم تصدیق پایبندی ایران به توافق، که از آن با عنوان برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام یاد می‌شود، کنگره آمریکا طبق قانون ۶۰ روز فرصت دارد تا در مورد باز گرداندن تحریم‌های هسته‌ای تهران، که پیشتر در چارچوب برجام لغو شده‌اند، تصمیم‌گیری کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در ادامه اظهارات خود در نشست خبری امروز خود در واشنگتن خاطر نشان کرد که کشورهای عضو اتحادیه خواهان آن هستند آمریکا نیز، به عنوان یکی از طرف‌های توافق، به اجرای توافق با ایران ادامه دهد.

خانم موگرینی گفت در این دیدارها تاکید کرده است که «منافع امنیتی اتحادیه اروپا در حفظ اجرای توافق است.»

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا از اظهارنظر درباره اختلافات سیاسی در آمریکا و تفاوت نظرهای موجود در مورد برجام خودداری کرد، اما گفت « نشانه‌های روشنی از تمایل به حفظ پایبندی ایالات متحده به توافق دریافت کرده است.» وی توضیح بیشتری نداد.

بازرسی از مراکز نظامی ایران

در همین حال یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز گفته است بازرسان این نهاد نظارتی هسته‌ای سازمان ملل متحد قادر هستند، در صورتی که نیاز باشد، از سایت‌های نظامی ایران بازدید کنند.

اشاره رئیس آژانس، که مسئولیت نظارت بر اجرای برجام را بر عهده دارد، ظاهرا به انتقاد دولت آمریکا از وجود نقایصی در توافق جامع هسته‌ای سه سال پیش قدرت‌های جهانی با ایران در وین است که امکان بازرسی از همه مراکز نظامی ایران وجود ندارد.

منتقدان برجام در آمریکا معتقدند برخی تاسیسات نظامی ایران یا در دسترس بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی نیستند یا بازرسی از آنها زمان بر بوده و با تاخیر دست کم یک ماهه انجام می شود، که به تهران امکان می دهد آنها را برای بازرسی آماده کند.

یوکیا آمانو، که تاکنون پایبندی تهران به برجام را تایید کرده، از طرف‌های غربی خواسته است در مورد این بخش مورد مناقشه شفاف سازی کنند. نماینده آمریکا در سازمان ملل پس از دیدار با او گفت «پاسخ‌هایی خوبی» گرفتیم، اما هنوز تردیدهای زیادی داریم.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط