15.6 C
Paris
Friday, March 29, 2024

علی مطهری؛ نسبت به انتقادهای درست حقوق بشری اروپا لجاجت نداشته باشیم

علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری کار ایران و در واکنش به مخالفت و نگرانی از بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در ایران گفته است؛ حکومتی که پایگاه مردمی خوبی دارد، نباید از ایجاد این دفترها نگران باشد. او همچنین برخی انتقادهای اروپایی‌ها در مورد نقض حقوق بشر در ایران را وارد دانست.

علی مطهری این مطلب را روز شنبه، ۲۲ آبان، در گفت‌و‌گو با ایلنا، بیان کرده و افزوده است که جمهوری اسلامی نباید از راه‌اندازی چنین دفتری ترس داشته باشد.

وی عملکرد اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای با ایران را خوب توصیف کرده و تذکر داد که راه‌اندازی دفتر این اتحادیه تنها منحصر به ایران نیست.

به گفته وی، در بسیاری از کشورها دفتر اتحادیه اروپا هست و نگرانی‌ها درباره راه‌اندازی این دفتر در ایران هم ناشی از مسائل حقوق بشری است.

مطهری موضوع حقوق بشر را به دو بخش احکام اسلام و امور مشترک بشری تقسیم کرده و گفت که احکام اسلامی قابل بحث نیست و برای غربی‌ها هم قابل فهم نیست.

به عقیده این نماینده مجلس، ما اختلاف مبانی در بحث حقوق بشر با دنیای غرب داریم. آنجا که اختلاف مبانی داریم، قابل حل نیست؛ مثل حکم قصاص و به طور کلی احکام شرعی.

نایب رئیس مجلس در عین حال تائید کرد که ممکن است اروپایی‌ها انتقادهایی نسبت به رعایت حقوق بشر در ایران داشته باشند که به اعتقاد من برخی از آنها درست است.

مطهری اضافه کرد؛ ما باید انتقادهای حقوق بشری درست را بپذیریم و اگر انتقاد درستی وجود دارد، ما باید قبول کنیم و لجاجت نداشته باشیم.

این نماینده مجلس درباره برخی نگرانی‌ها درباره عملکرد دفتر اتحادیه اروپا در ایران نیز گفت؛ پیش از بازگشایی این دفتر نمی‌توانیم پیش‌داوری کنیم.

وی همچنین افزود که چنانچه این دفتر بخواهد در مسائل حقوق بشر اظهارنظر کند، ما نیز باید این کار را در قبال کشورهای اروپایی انجام دهیم.

با اعلام احتمال بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران٬ موج مخالفت‌ها با راه‌اندازی آن از سوی گروهی از محافظه‌کاران و امامان جمعه نیز در یک هفته گذشته آغاز شد. برخی از امامان جمعه با صراحت با راه‌اندازی چنین دفتری مخالفت کرده‌اند.

این روحانیون در خطبه‌های نماز جمعه ۲۱ آبان در چند شهر نیز به گشایش احتمالی دفتر اتحادیه اروپا در تهران اعتراض کرده و از جمله آن را لانه جاسوسی خوانده اند.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط