8.4 C
Paris
Friday, April 19, 2024

علی شمخانی؛ اگر آمریکا برجام را نقض کند به سرعت پاسخ خواهیم داد

بنابه گزارش فارس، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با انتقاد از تلاش های صورت گرفته در آمریکا برای تمدید تحریم های ایران هشدار داد. او گفته است؛ در صورت نقض برجام از سوی طرف مقابل، بسته اقدامات فنی پیش بینی شده به عنوان پاسخ به سرعت اعمال خواهد شد.
دریابان علی شمخانی امروز سه شنبه ۲۵ آبان گفت؛ اگرچه کشور ما از ابتدا با تحریم‌های ظالمانه آمریکا روبه رو بوده و نتیجه آن نیز پیشرفت‌های فراوان در عرصه‌های علمی، صنعتی و نظامی بوده، اما تمدید تحریم‌ها در شرایط پسابرجام به نوعی لگد زدن به توافق برجام است.
آقای شمخانی تاکید کرده است؛ اگر تحریم‌ها را تمدید کنند به منزله لغو برجام است که ما در مقابل، با اجرای بسته فنی فراهم شده از پیش آن را به سرعت اجرا خواهیم کرد.
مشخص نیست آیا دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، آن طور که از ایران گزارش شده تمدید تحریم ها را به معنی لغو برجام از سوی آمریکا دانسته یا آن طورکه نوشته اند، این تمدید را لزوما به معنی لغو برجام ندانسته است. در سخنان نقل شده از علی شمخانی، همچنین توضیح بیشتری در مورد بسته فنی مورد اشاره او وجود ندارد.
اظهارات امروز آقای شمخانی در مورد تحریم ها، به قانون تحریم های ایران اشاره دارد که در دوران ریاست جمهوری بیل کلینون در سال ۱۹۹۶ وضع شده و مطابق مصوبه کنگره، نمایندگان باید هر ۱۰ سال یک بار در مورد تمدید آن تصمیم گیری کنند. این تحریم ها، یک بار در سال ۲۰۰۶ تمدید شده و اکنون باید برای دومین بار در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا به رای گذاشته شود.
قانون تحریم های ایران که روز ۳۱ دسامبر ۲۰۱۶ منقضی می شود، تحریم هایی در زمینه های تجاری، انرژی، دفاعی و صنایع بانکی ایران در نظر گرفته است.
باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از کنگره خواسته بود فعلا از تمدید قانون تحریم های ایران خودداری کند چرا که می گفت ایالات متحده ابزارهای کافی برای اعمال تحریم های اقتصادی بر ایران در صورت تخطی این کشور از شرایط برجام را دارد.
دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب ایالات متحده، گفته است که برجام را قبول ندارد و در صورت پیروزی در انتخابات، مفاد آن را مورد مذاکره مجدد قرار خواهد داد.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط