11 C
Paris
Tuesday, April 23, 2024

شهروندان مسیحی و کریسمس در ایران

شهروندان مسیحی ساکن ایران با فرا رسیدن سال نو میلادی و تولد عیسی مسیح، برای برگزاری جشن‌های کریسمس آماده می‌شوند. ارامنه ایران که بخش بزرگ مسیحیان این کشور را تشکیل می‌دهند در این روزها برای تدارک جشن‌هایشان در جنب‌و‌جوش هستند و با رفتن به بازار و خرید، خود را آماده برپایی جشن کریسمس می‌کنند.

یکی از شهروندان ارمنی می‌گوید: «خیلی خوشالم که سال نو میلادی را ما مسیحیان همراه با هموطنان خوب ایرانی جشن می‌گیریم. برای ما فرقی نمی‌کند و شب یلدا، کریسمس، عید پاک، عید نوروز همه برای ما خوشحالی می‌آورد و امیدواریم همه در سال ۲۰۱۸ سالم و مهربان باشند.»

کریسمس برای بسیاری از شهروندان غیرمسیحی ایرانی هم جذاب است، بسیاری از فروشگاه‌ها در تهران، ویترین خود را با کاج و نمادهای پر زوق و برق مخصوص کریسمس آذین بسته‌اند. این تغییر محسوس در حال و هوای برخی مناطق شهر در کشوری با اکثریت مسلمان جالب توجه است.
در روزگاری نه چندان دور سال نو میلادی و نشانه‌های آن صرفا در محله‌های ارمنی‌نشین دیده می‌شد اما این شب‌ها شهر تهران پر از نشانه‌های کریسمس است.

یکی دیگر از ساکنان تهران می‌گوید: «با توجه به گستردگی ارتباطات، اینترنت و وسایل ارتباط جمعی، اقوام و ملت‌ها به هم نزدیک‌تر شده‌اند و این جشن‌ها خوب است. به ویژه این‌که ما ایرانیان نیز اصالتا شادی را دوست داریم، مردم با طراوتی هستیم و از جشن و شادی و سروری که در جوامع است استقبال می‌کنیم.»

دیگری می‌گوید: «خیلی خوب است، بازار چیزهای قشنگ و رنگی دارد. هم برای سفره یلدا خرید می‌کنیم و هم برای درخت کریسمس. در مجتمع‌های تجاری و امثال آن مدام می‌بینیم که مردم خیلی استقبال کرده‌اند و عکس یادگاری می‌گیرند، از این مراسم خوشمان می‌آید.»

ارامنه و مسیحیان ایران در این روزها جشن‌های ویژۀ خود را برگزار می‌کنند. پشت شیشۀ اغلب مغازه‌های ارامنه اطلاعیه‌هایی چسبانده شده که زمان و مکان جشن و اجرای موزیک زنده را اعلام می‌کند.

تمایل ایرانی‌ها به طراحی ویترین فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و حتی خانه‌هایشان با نمادهای کریسمس نیز افزایش پیدا کرده است، علاقه مردم از عکس گرفتن با یک درخت کریسمس یا بابانوئل فراتر رفته و اکنون حتی عده‌ای هر ساله یک درخت کریسمس در خانه‌هایشان برپا می‌کنند.

یکی از بابانوئل‌های تهران می‌گوید: «سال نو میلادی را به همه هموطنان عزیزم در سراسر جهان تبریک عرض می‌کنم و سالی پر از شادی و سلامتی آرزومندم. پاپا خیلی خوشحال است که هموطنان ایرانی در کنار دیگر اقلیت‌ها حضور دارند و هر سال هم این حضور بیشتر می‌شود. درخت تزیین می‌کنند، درکنار بابانوئل عکس می‌گیرند و این باعث شادی ماست.»

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط