10.6 C
Paris
Friday, March 29, 2024

شناسایی ۳۲ هزار بیمار ایدزی در ایران

بنا به گزارشی از وزارت بهداشت ایران، یک مقام این وزارتخانه گفته است تاکنون ۳۱ هزار و ۹۵۰ بیمار مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شده است.
محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت روز سه‌شنبه ۲۳ شهریور ضمن اعلام این خبر، آمار تقریبی بیماران ایدزی در کشور را حدود ۸۰ هزار نفر برآورد کرد.
او افزود، وزارت بهداشت متعهد شده است که تا سال ۱۳۹۹ شمسی ۹۰ درصد از بیماران مبتلا به ایدز را تحت درمان قرار دهد که به نظر می‌رسد به دلیل تن ندادن این بیماران به مراکز درمانی این تعهد به سختی عملیاتی شود.
محمدمهدی گویا، آشکار شدن رفتارهای پرخطر این بیماران نزد خانواده و جامعه را علت اصلی فراری این گروه از بیماران از مراکز درمانی برای کنترل بیماری‌شان دانست.
حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت ایران اردیبهشت سال جاری اعلام کرده بود که سالانه در کشور ۱۰ درصد به شمار بیماران مبتلا به ایدز افزوده می‌شود.
محمدحاجی آقاجانی، سخنگوی وزارت بهداشت نیز بهمن‌ماه سال گذشته گفته بود در کشور هفت هزار و ۳۷۸ نفر بر اثر بیماری ایدز جان خود را از دست داده‌اند.
ایدز نوعی بیماری است که توسط ویروس نقص ایمنی (HIV) در دستگاه ایمنی انسان ایجاد می‌شود.
ویروس عامل بیماری ایدز از طریق سوزن و سرنگ مشترک، خونِ آلوده، رابطه جنسی غیر ایمن و «مادر مبتلا» به جنین منتقل می‌شود. این ویروس پس از ورود به بدن ممکن است تا سال‌ها هیچ علامتی را در فرد ایجاد نکند و فرد سال‌ها به‌عنوان یک فرد سالم اما بیمار ناشناخته می‌تواند این عفونت ویروسی را به دیگران منتقل کند.
ایدز به معنی نشانگان نقص ایمنی اکتسابی است. این بیماری حاصل تکثیر ویروسی به نام هیو در بدن است که باعث تخریب دستگاه ایمنی انسان می‌شود که خود زمینه‌ساز بروز عفونت‌هایی می‌گردد و در نهایت پیشرفت این عفونت‌ها منجر به مرگ بیمار می‌شود.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط