11.2 C
Paris
Friday, April 19, 2024

سی‌ان‌ان: سفر هیأتی از اروپا به آمریکا برای دفاع از برجام

بنابه گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، تیمی از کشورهای بریتانیا، آلمان و فرانسه روز پنج‌شنبه ۳۰ نوامبر (۹ آذر) بدون دعوت قبلی به واشنگتن می‌روند تا برای دفاع از توافق اتمی با ایران با اعضای کنگره و مقامات آمریکایی گفت‌وگو کنند.

یک منبع آگاه سیاسی به سی‌ان‌ان گفته است هدف این هیأت زیر فشار گذاشتن آمریکا به منظور پایبندی به برجام است. اعضای این هیأت قرار است با نمایندگان کنگره، مقامات وزارت خارجه و در صورت امکان با مقامات کاخ سفید در روزهای پنج‌شنبه و جمعه دیدار کنند.

سفر این هیأت در ادامه تلاش‌های مقامات بلندپایه اروپا از جمله مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر خارجه بریتانیا برای حمایت از توافق اتمی با ایران در مقابل مخالفت ترامپ با این توافق است.

توافق اتمی با ایران میان این کشور و شش کشور آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان در سال ۲۰۱۵ امضا شد. طرف‌های اروپایی و نیز چین و روسیه معتقدند که این توافق مانع دستیابی ایران به سلاح اتمی می‌شود.

دونالد ترامپ رئيس‌جمهوری آمریکا اما این توافق را “بدترین معامله تاریخ آمریکا” خوانده است و در گزارشی که هر ۹۰ روز باید به کنگره بدهد، پایبندی ایران به این توافق را تایید نکرده است. مشاوران امنیت ملی و نیز متحدان او اما معتقدند ایران به این قرارداد پایبند بوده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در آخرین گزارش خود اعلام کرد که ایران به تعهداتش در برجام پایبند بوده است.

کشورهای اروپایی نگران این موضوع هستند که اگر آمریکا به “سنگ‌اندازی” در راه اجرای برجام ادامه دهد، ایران از این توافق خارج شود. به همین دلیل در ماه‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای ادامه پایبندی ایران به این توافق صورت گرفته است.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط