7.2 C
Paris
Thursday, March 28, 2024

سهم ایران در شرکت فروشنده زیردریایی اتمی به اسرائیل

بنابه گزارش رسانه ها، انتشار گزارش‌هایی درباره سهام ایران در شرکت آلمانی تیسن‌کروپ که در حال فروش زیردریایی به اسرائیل است، خبرساز شده و واکنش‌هایی به دنبال داشته است.
این معامله پیش از این هم به دلایل دیگر با اتهامات مربوط به مدیریت نامناسب روبرو بود و دادستانی دستور تحقیق درباره آن را صادر کرده بود.
در روزهای گذشته رسانه‌ها گزارش داده‌اند که با وجود تحریم‌ها علیه ایران، “شرکت سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران” وابسته به وزارت اقتصاد، کماکان حدود پنج درصد از سهام تیسن‌کروپ را در اختیار دارد.
انتشار این خبر باعث شده است که مذاکرات اسرائیل با تیسن‌کروپ برای خرید سه زیردریایی به ارزش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو بار دیگر در مرکز توجه قرار گیرد.
این گزارش در رسانه‌های اسرائیلی بازتاب داشته و روزنامه یدیعوت آحرونوت در شماره امروز یکشنبه ۴ دسامبر مطلبی درباره این موضوع با تیتر “پول اسرائیلی، سود ایرانی” منتشر کرده است.
تیسن‌کروپ به خبرگزاری فرانسه گفته است که “شرکت سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران” تا سال ۲۰۰۳ هفت درصد از سهام این شرکت آلمانی را در اختیار داشته، اما این سهم در آن زمان به زیر پنج درصد کاهش یافته است. شرکت تیسن‌کروپ درباره میزان سهام فعلی ایران در این شرکت بزرگ توضیحی نداده است.
در سال ۲۰۰۳ گزارش‌ شد که آمریکا به تیسن‌کروپ فشار آورده تا سهم ایران را به زیر پنج درصد برساند. بر اساس این گزارش در آن زمان نماینده دولتی ایران هم از هیئت مدیره این شرکت حذف شده است.
به گزارش روزنامه معاریو، اسرائیل پیش از این هم پنج زیردریایی مدرن از شرکت تیسن‌کروپ خریده و یک زیردریایی دیگر هم قرار است در سال آینده میلادی تحویل اسرائیل شود.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط