15.6 C
Paris
Friday, March 29, 2024

سفر بوریس جانسون به ایران و دیدار با ظریف

بنابه گزارش رسانه ها، بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا روز شنبه برای دیدار با مقام‌های عالی‌رتبه ایرانی از مسقط وارد تهران شد.

قرار است در جریان این سفر آقای جانسون با همتای ایرانی خود محمدجواد ظریف و دبیر شورای امنیت ملی، علی شمخانی دیدار و گفتگو کند.

خبرگذاری صدا و سیمای ایران به نقل از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی گزارش کرد «در دیدار عصر امروز شمخانی و جانسون، دو طرف ضمن بررسی روند‌های سیاسی و امنیتی در منطقه و ضرورت‌های مرتبط با مقابله بین المللی و همه جانبه با تهدید جهانی تروریسم، تحولات بین المللی و روابط دو جانبه بویژه مناسبات اقتصادی میان دوکشور را مورد گفتگو و تبادل نظر قرار می دهند.»

با این حال به نظر می‌رسد پیگیری وضعیت نازنین زاغری-راتکلیف، شهروند ایرانی-بریتانیایی زندانی از مهم‌ترین اهداف سفر وزیر خارجه بریتانیا به ایران باشد.

خانم زاغری، سوم آوریل (پانزدهم فروردین) سال ۱۳۹۵ هنگام خروج از ایران به همراه فرزند ۲۲ ماهه خود در فرودگاه امام خمینی تهران بازداشت شد. سپاه پاسداران مسئولیت این بازداشت را بر عهد گرفت. شعبه ۲۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاض صلواتی وی را به اتهام تلاش برای براندازی به ۵ سال زندان محکوم کرد. این حکم در دادگاه تجدید نظر تایید شد.

اظهارات آقای جانسون درباره خانم زاغری پیش از این جنجالی شده بود. وزیر خارجه دولت ترزا می درباره این شهروند کشورش گفته بود وی «تنها برای آموزش روزنامه‌نگاری» به ایران رفته بود. گفته می‌شود پس از این سخنان نازنین زاغری روز شنبه ۱۳ آبان مجددا به دادگاه فراخوانده شد و اتهاماتی تازه‌ از جمله «تبلیغ علیه نظام» به او تفهیم گردید، اتهامی که ممکن است محکومیت حبس او را تا ۱۶ سال افزایش دهد.

وزیر خارجه بریتانیا پیش از ایران در مسقط با سلطان قابوس، پادشاه عمان دیدار و گفت‌وگو کرده بود. عمان در سال‌های اخیر نقش میانجی میان ایران و کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا را بازی کرده است.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط