8 C
Paris
Wednesday, April 24, 2024

سارکوزی؛ فرانسه با انتخاب سنی‌های عربستان علیه شیعه‌ها، مرتکب اشتباه بزرگ شد

در دومین دور مناظره میان نامزدهای جناح راست و میانه فرانسه که بخشی از انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری این کشور می باشد، از رابطه با عربستان سعودی بشدت انتقاد شد.
در این مناظره، بحث اصلی درباره روابط غیر متعارف قطر با برخی از مسئولان سیاسی فرانسه و همچنین رویکرد سیاسی فرانسه در قبال عربستان، ایران و روسیه بود.
دو نامزد حزب جمهوریخواهان فرانسه ؛ ناتالی کوسیسکو موریزه و برونُو لوُمِر، حملات و انتقادهای بسیار تندی نسبت به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، خصوصاً عربستان سعودی و قطر داشتند.
دو نامزد دیگر، آلن ژوپه و نیکلا سارکوزی بر این اعتقاد بودند که؛ به رغم انتقادها، منافع سیاسی و استراتژیک، تجاری و اقتصادی فرانسه ایجاب می کند که با تمامی کشورهای خاورمیانه، از جمله عربستان سعودی و ایران باید گفتگو کرد.
آلن ژوپه که ۴۰ درصد افکار عمومی را با خود همراه دارد گفت؛ با توجه به رفتار غیرقابل قبول رژیم عربستان با زنان و اعمال گسترده مجازات اعدام در این کشور، هیچگونه علاقه و همدلی به رژیم سعودی ندارد.
همانگونه که نسبت به رژیم ایران نیز همدلی ندارد. او به نقش بی‌ثبات کننده ایران در منطقه اشاره کرد و به رویکرد حمایت ایران از حوثی‌ها در یمن، حزب‌الله لبنان و شبه نظامیان شیعی در عراق انتقاد کرد و گفت با این وجود، سیاست خارجی ما تجویز نمی کند که ما پل‌های ارتباطی خود را با این کشورها خراب کنیم.
او درباره روابط فیمابین فرانسه با کشورهای عرب خلیج فارس تأکید کرد که باید ضمن مذاکره به صراحت به آنها گفته شود که اولاً باید به طور واقعی با گروه تروریستی داعش مبارزه کنند و ثانیاً ما اجازه نخواهیم داد که آنها منابع مالی ایجاد کرده و برای گسترش مسجدهای ما هزینه تأمین کنند و از طرفی برای این مسجدها امام سلفی اعزام کنند.
نیکلا سارکوزی نیز در همین رابطه گفت؛ اگر بر این باور باشید که ما میتوانیم در حوزه مدیترانه صلح پایداری ایجاد کنیم بدون آنکه با عربستان سعودی، تهران و مسکو گفتگو کنیم، سخت در اشتباه هستید و این پرونده را به خوبی نمی‌شناسید.
برونُو لومِر نیز از چرخش سیاست خارجی فرانسه در منطقه خاورمیانه به سوی عربستان سعودی شدیدا انتقاد کرد. پس از آن نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری پیشین و یکی ازنامزدهای حزب جمهوریخواهان گفت؛ فرانسوا هولاند با انتخاب سنی‌های عربستان سعودی علیه شیعه‌ها، مرتکب یک اشتباه بزرگ شده است.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط