12.1 C
Paris
Thursday, March 28, 2024

رهبر یک گروه جدایی طلب ایرانی در لاهه هلند ترور شد

بنابه گزارش خبرگزاری ها از هلند، یک فعال سیاسی ایرانی که از او به عنوان یکی از رهبران یک گروه جدایی‌طلب عرب خوزستانی یاد می‌شود روز چهارشنبه در شهر لاهه به ضرب گلوله کشته شد.

به گزارش تلویزیون دولتی هلند، احمد مولا ابوناهض «مشهور به احمد نیسی» روز چهارشنبه، ۱۷ آبان‌ماه، در مقابل محل زندگی‌اش در شهر لاهه به قتل رسیده است.

تلویزیون هلند از احمد مولا به عنوان مؤسس «جنبش آزادی‌بخش الاحواز» یاد کرده است.

«جنبش آزادی‌بخش الاحواز» که ایران آن را گروهی تروریستی می‌شناسد فعالیت خود را از اواسط سال ۱۳۷۶ آغاز و هدف خود را «رهایی خوزستان، بوشهر و هرمزگان و جزایر خلیج فارس» اعلام کرد.

هنوز از هویت مهاجمان به احمد مولا اطلاعی در دست نیست. برخی گزارش‌ها در رسانه‌های هلندی از بازداشت یک فرد مظنون خبر می‌دهند که «در حال گریز از صحنه بوده و پسر احمد مولا او را به پلیس نشان داده است.»

بنا بر این گزارش‌ها، احمد مولا، ۵۴ ساله، در سال ۲۰۰۵ به همراه خانواده‌اش ایران را به قصد زندگی در هلند ترک کرد و از ۱۰ سال پیش در لاهه زندگی می‌کرده است.

«جنبش آزادی‌بخش الاحواز» که آقای مولا بنیان‌گذار آن معرفی می‌شود به فعالیت مسلحانه علیه جمهوری اسلامی اعتقاد دارد.

در فروردین سال ۱۳۹۴ طی حمله افراد مسلح به پایگاه پلیس «گمبوعه» در شهرستان حمیدیه در ۲۵ کیلومتری غرب اهواز، سه مامور انتظامی کشته و دو نفر زخمی شدند.

پس از این حمله بود که گروهی با نام «جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز» مسئولیت حمله را بر عهده گرفت و مدعی شد یک «پادگان متعلق به سپاه پاسداران» را هدف حمله قرار داده است.

در همین رابطه گروه موسوم به “جنبش آزادی‌بخش الاحواز”، ضمن انتشار بیانیه‌ای احمد نیسی را دبیرکل این سازمان نامیده و ترور او را به “دست‌های خائن” نسبت داده است. در این بیانیه دولت یا گروه مشخصی متهم به این قتل نشده‌اند.
سازمان موسوم به حقوق بشر اهواز نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن ترور احمد نیسی خواستار تحقیق دولت هلند پیرامون این قتل شده است.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط