7.4 C
Paris
Thursday, April 25, 2024

رئیس‌جمهوری فرانسه: هیچ جایگزینی برای توافق هسته‌ای ایران وجود ندارد

رئیس‌جمهوری فرانسه روز سه‌شنبه هفتم شهریور با دفاع از توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی تاکید کرد که هیچ جایگزینی برای این توافق وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، امانوئل مکرون که در جمع سفیران فرانسه سخنرانی می‌کرد برجام را «یک توافق خوب» توصیف کرد و اظهار داشت: «با توجه به شرایطی که در آن به‌سرمی‌بریم توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ این امکان را برای ما فراهم آورد که بتوانیم گفت‌وگوی سازنده و سفت و سختی با ایران داشته باشیم».

دفاع رئیس‌جمهوری فرانسه از توافق هسته‌ای وین در شرایطی انجام می‌شود که ایالات متحده عنوان کرده که در حال بازبینی این توافق است. دولت دونالد ترامپ اگرچه پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید کرده اما در عین حال می‌گوید که آزمایش‌های موشکی جمهوری اسلامی و اقدامات آن که به «بی‌ثباتی» منطقه می‌انجامد، با روح برجام در تعارض است.

جدال کلامی میان مقامات ایران و ایالات متحده در روزهای اخیر همچنان رو به افزایش است. نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد تاکید داشته بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای باید بتوانند به مراکز نظامی ایران دسترسی داشته باشند، اما دولت و مقامات نظامی ایران به شدت این مسئله را رد کرده‌اند. ایران در عین حال آمریکا را به «نقض عهد» و «پیمان شکنی» متهم کرده است.

اما سخنان روز سه‌شنبه رئیس‌جمهوری فرانسه تنها به برجام محدود نماند بلکه دیپلماسی فرانسه در خاورمیانه را روشن ساخت. امانوئل مکرون عنوان کرد که با قدرت‌های اصلی در خاورمیانه از جمله دو کشور رقیب، ایران و عربستان سعودی در تلاش برای ریشه‌کن ساختن تهدید جهادگرایان گفت‌وگو و کار می‌کند.

وی به اختلافات جمهوری اسلامی و کشورهای عربی نیز اشاراتی داشت، جایی که امانوئل مکرون هشدار داد جانب‌داری از هر کدام از این طرف‌ها می‌تواند عواقب ویرانگری برای منطقه داشته باشد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای مکرون با اشاره به تنش میان کشورهای خاورمیانه اظهار داشت: «برخی جانب متحدان خود را گرفته‌اند. این کار خطایی است. قدرت دیپلماسی ما در این است که با همه طرف‌ها گفت‌وگو کنیم».

وی سپس گفت که فرانسه در اوایل سال آینده میلادی میزبان کنفرانسی با موضوع قطع منابع مالی و نظامی گروه‌های تروریستی نظیر داعش خواهد بود.

امانوئل مکرون در نهایت تاکید داشته که از مهم‌ترین اهداف سیاست خارجی خود ریشه‌کنی «تروریسم اسلام‌گرا» است. فرانسه در دو سال اخیر هدف حملات سنگین گروه‌های تروریستی و در راس آنها داعش بوده است. یک نمونه این حملات به آبان ماه دو سال پیش در پاریس باز می‌گردد که در جریان آن ۱۳۰ نفر کشته شدند.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط