15.6 C
Paris
Friday, March 29, 2024

دیوان عالی هندوستان؛ رابطه جنسی شوهر با همسر زیر سن قانونی، تجاوز است

دیوان عالی هند رابطه مرد با زن زیر سن قانونی او را تجاوز دانسته است.
روز چهارشنبه، ۱۹ مهر (۱۱ اکتبر) قضات دیوان عالی هند در تصمیمی که رسانه‌های آن کشور “تاریخ ساز” دانسته‌‌اند حکم کردند که در صورتی که مردی با همسر خود که زیر سن قانونی است رابطه جنسی برقرار کند، مرتکب تجاوز جنسی شده و به عنوان مجرم، قابل پیگرد کیفری است مشروط به اینکه زن علیه شوهر به مراجع قانونی شکایت کند.
در حکم قضات دیوان عالی هند، سن قانونی ارتباط جنسی برای دختران هجده سال تعیین و تثبیت شده است.
در حکم دیوان عالی آمده است که “اگر زوجۀ زیر سن قانونی ظرف یک سال از زمان ازدواج با مراجعه به پلیس از برقراری رابطه جنسی اجباری همسر شکایت کند، پلیس ملزم به پیگیری این شکایت و ارجاع آن به مراجع قانونی است.
رای دیوان عالی هند پس از رسیدگی به دادخواستی صادر شد که در آن خواسته شده بود بخشی از قانون مجازات تجاوز به عنف که در آن برقراری رابطه جنسی مرد با همسر زیر سن قانونی او، ولو بدون رضایت زن، تجاوز به عنف دانسته نشده بود، تفسیر شود و تغییر یابد.
حکم دادگاه عالی در این مورد در حالی صادر شده که همین نهاد همزمان در حال رسیدگی به دادخواستی است که در آن تقاضا شده است تجاوز شوهر به همسر جرم کیفری تلقی شود و قابل پیگرد باشد.
دادگاه در واکنش به نگرانی دولت در مورد احتمال طرح شکایات متعدد در این زمینه، گفته است که حکم روز چهارشنبه عطف به ماسبق نمی‌شود و ازدواج هایی که پیش از این صورت گرفته و ثبت شده مشمول این حکم نیست.
در جریان رسیدگی به این دادخواست، نماینده دولت گفت که در حال حاضر، حدود ۲۳ میلیون عروس زیر سن قانونی در هند هستند و تعریف “ارتباط زناشویی” شوهران این افراد به عنوان تجاوز مشکل‌آفرین خواهد بود. نماینده دولت همچنین گفت که در هند، به دلیل توسعه نامتوازن اقتصادی و آموزشی بین طبقات و مناطق مختلف، ازدواج با خردسالان یک واقعیت است و به همین دلیل هم دولت در تدوین قانون مجازات تجاوز به عنف، رابطه جنسی شوهر با همسر زیر سن قانونی او را مستثنی کرده است.
به گفته نماینده دولت هند، ۴۶ درصد از زنان متاهل بین ۱۸ تا ۲۹ سال زیر سن ۱۸ سالگی ازدواج کرده‌اند.
در هند در مورد سن ارتباط جنسی در قانون مجازات تجاوز جنسی و در قانون ازدواج اختلاف وجود دارد. در حالیکه طبق قانون مجازات تجاوز جنسی، برقراری رابطه جنسی با دختر زیر سن ۱۸ سال تجاوز قانونی محسوب می‌شود و مجازات دارد، به مرد اجازه داده شده است با همسر خود که پانزده سال یا بیشتر دارد رابطه جنسی برقرار کند. در همانحال، قانون منع ازدواج افراد زیر سن قانونی، سن مجاز ازدواج برای زنان را ۱۸ سال و برای مردان ۲۱ سال تعیین کرده است.
اختلاف در قوانین در سال ۲۰۱۳ و زمانی مورد توجه قرار گرفت که پارلمان هند سن ازدواج دختران را از ۱۶ به ۱۸ سال افزایش داد با این استدلال که تا این سن، دختران قادر به تشخیص درست نتیجه ازدواج نیستند و در نتیجه، با وجود بلوغ جنسی، همچنان خردسال محسوب می‌شوند. . قوانین هند برای ارتباط جنسی پسران سن مشخصی تعیین نکرده است.
با حکم دیوان عالی، این اختلاف در مورد سن قانونی و سن ازدواج زنان از میان برداشته شده است.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط