8.8 C
Paris
Wednesday, April 17, 2024

دو زن ایزدی برندگان جایزه حقوق بشری ساخاروف در سال ۲۰۱۶

بنا به گزارش آریا نیوز از رسانه ها، نادیا مراد و لمیه حاجی‌بشر، دو زنی هستند که به همراه هزاران دختر و زن ایزدی در سال ۲۰۱۴ به عنوان برده جنسی به اسارت داعش درآمدند.
در همین رابطه پارلمان اروپا جایزه حقوق بشر آندره ساخاروف را امسال به نادیا مراد و لمیه حاجی‌بشر اعطا خواهد کرد.

این دو زن ایزدی عراقی مدتی به اسارت نیروهای “دولت اسلامی” درآمدند و به بردگی گرفته شدند. این دو زن پس از فرار از چنگ داعش کارزاری روشنگرانه را برای جلب توجه جهانیان به جنایات داعش علیه زنان به جریان انداختند.
نادیا مراد، دختر ۲۱ ساله ایزدی شهروند عراق، در اوت سال ۲۰۱۴ به مدت سه ماه در چنگال نیروهای داعش بود و به برد‌‌گی جنسی گرفته شده بود.
نادیا مراد پس از سه ماه توانست از بند و شکنجه گروه داعش فرار کند. او در حال حاضر در آلمان زندگی می‌کند.
خانم مراد بعدا به عنوان نماینده ایزدی‌هایی که مورد آزار و ستم داعش قرار گرفته‌اند به شورای امنیت سازمان ملل رفت و گزارشی تکان‌دهنده از رفتار تبهکارانه داعش با اسرای خود عرضه کرد. سخنان او بازتابی گسترده در سراسر جهان یافت.
او از جمله گفت؛ توسط آدم‌کشان گروه تروریستی داعش به حدی مورد تجاوز گروهی قرار گرفتم که کاملاً بی‌هوش شدم. چند برادر نادیا هم به دست داعش کشته شده‌اند.
مراد همچنین گفت که از لحظه‌ی اسیر شدن، به همراه ۱۵۰ خانواده ایزدی دیگر،‌ در مسیر راه، مورد آزار، اذیت و اهانت اعضای داعش قرار گرفته و پس از انتقال یافتن به ساختمانی در شهر موصل به مراتب با توهین‌ها و بی‌حرمتی‌های بیشتری مواجه شده است.
لمیه حاجی‌بشر نیز ۵ بار برای فرار از دست داعش تلاش کرد و بار پنجم موفق شد، اما انفجار مین در مسیر فرار یک چشم او را کور کرد و به چهره او آسیب زد. دو همراه فراری دیگر لمیه در اثر انفجار مین کشته شدند.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط