10.2 C
Paris
Friday, March 29, 2024

ده‌ها زخمی در درگیری میان نیروهای پلیس اسپانیا و جدایی‌طلبان کاتالونیا

حوزه های رای‌گیری برای استقلال کاتالونیا از اسپانیا با درگیری های شدیدی همراه بود. بنابه گزارش رسانه ها این رای گیری که از صبح یک‌شنبه آغاز شده بود، مجروحین زیادی برجای گذاشت. که تا این لحظه شمار زخمی‌شدگان در جریان تیراندازی پلیس اسپانیا به ۱۰۰ تن افزایش یافته است.
اما خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد بیشتر این افراد بطور سطحی زخمی شده‌اند.

همه‌پرسی استقلال کاتالونیا در حالی برگزار می‌شود که بر اساس قانون اساسی اسپانیا غیر قانونی اعلام شده است. برپایه گزارش‌ها، جدائی‌طلبان از نخستین ساعات بامداد یک‌شنبه برای حفاظت از شعبه‌های اخذ رای و جلوگیری از هجوم پلیس، در مقابل این محل‌ها تجمع پیدا کرده بودند. نیروهای پلیس اسپانیا هم در شعبه‌های اخذ رای حضور یافته‌اند.

دولت مرکزی ۶ هزار نیروی انتظامی ملّی را برای جلوگیری از برگزاری همه پرسی به کاتالونیا اعزام کرده است. اما پلیس ایالتی در واکنش به این اقدام اعلام کرده بود که از قانون و تصمیمات دولت مرکزی اطاعت می کند، امّا در به اجرا گذاشتن آنها و جلوگیری از برگزاری رای گیری به نیروی زور متوسل نخواهد شد. پلیس ایالتی کاتالونیا که از ۱۷ هزار تن تشکیل شده و زیر کنترل دستگاه دادگستری قرار دارد.

کاتالونیا ثروتمندترین ایالت اسپانیاست و با داشتن ۱۶ درصدِ کل جمعیّت این کشور، درصدِ تولید ناخالص ملی را تامین می کند. کاتالونیا همچنین تولید کنندۀ ۲۵ درصدِ کل صادرات اسپانیاست. این ایالت، همچون دیگر ایالت ها از خودمختاری گسترده‌ای در زمینه‌های گوناگون آموزش و پرورش، بهداشت، پلیس، توسعۀ شهری، برنامه ریزی اقتصادی، فرهنگ و حفظ محیط زیست برخوردار است، اما دارای استقلال مالی و مالیاتی نیست. اهالی کاتالونیا، دولت مرکزی را به سوء استفاده از توان مالی این ایالت متهم می کنند.

اسپانیا دولتی است که بر پایۀ قانون اساسی این کشور، ایالت‌ها و ولایت‌ها در آن از خودمختاریِ گسترده‌ای برخوردارند. قانون اساسی کشور، حق خودمختاری را برسمیّت می شناسد و در همان اصل، استقلال را نفی کرده و بر «وحدت ملّی و یکپارچگی و تمامیّت ارضی کشور» تاکید می‌کند. از نظر مادرید، قانون اساسی، تنها به «ملت اسپانیا» حق حاکمیّت اعطاء کرده و «مردم کاتالونیا» از چنین حقی برخوردار نشده‌اند. نخست وزیر اسپانیا، ماریانو راخوی، اعلام کرده است که بر اساس قانون، اگر کاتالونیا وحدت ملی را به خطر اندازد، دولت مرکزی می تواند ادارۀ ایالت کاتالونیا را مستقیماً بر عهده گیرد.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط