8.8 C
Paris
Wednesday, April 17, 2024

درگیری یهودیان اصلاحگرا و ارتدکس برای حق عبادت برابر در اورشلیم

رهبران جنبش یهودیان لیبرال اسرائیل و آمریکا برای برخورداری از حق عبادت برابر در یک محل مقدس در اورشلیم تظاهرات کردند.

آنها روز چهارشنبه از کنار یهودیان ارتدوکس افراطی مخالف عبور کردند که در جریان آن دو طرف با هم درگیر شدند.

گروه های لیبرال به اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اهمیت ندادند که گفته است گروه های یهودی اصلاح گرا و محافظه کار اعتراضات عمومی نکنند.

یهودیت ارتدکس می گوید زنان و مردان باید جدا از هم عبادت کنند اما یهودیان اصلاحگرا می خواهند زنان و مردان باهم عبادت کنند.

در ماه ژانویه دولت اسرائیل رسما پذیرفت که منطقه ای برای عبادت مختلط در نزدیکی دیوار ندبه ایجاد شود اما چنین محلی هنوز تاسیس نشده است.

درباره دیوار ندبه؛
دیوار نُدبه (در عبری: הכותל המערבי، تلفظ: هَکوتِل همعراوی (به معنای دیوار غربی)، تلفظ عامیانه عبری: کُتِل) مقدس‌ترین مکان مذهبی یهودیان است که بر روی تپه «موریا» در شهر اورشلیم قرار دارد. به باور یهودیان دیوار ندبه از آخرین باقی‌مانده‌های هیکل سلیمان و دومین پرستش‌گاه اورشلیم و مرکز دعا و منبع الهام برای یهودیان در اسراییل و سراسر جهان می‌باشد. مسلمانان آن را دیوار بُراق (به عربی: حائِط البُراق) می‌خوانند و معتقدند پیامبر اسلام مرکب خود را در شب معراج به آن بست. در نماز سه گانه (روزانه) یهودیان جهان، مختصات این مکان به عنوان قبله استفاده می شود.
به اعتقاد یهودیان، این دیوار بخش باقی‌مانده از دیوار هیکل سلیمان یا معبد باستانی یهودیان است که در اورشلیم ساخته شده‌بود و بعدها توسط رومی‌ها، ویران شد.

یهودیان هر روز جمعه در جلو آن گرد می‌آمده‌اند و بر ویرانی بیت‌المقدس شیون و ندبه می‌کرده‌اند. این رسم از سدهٔ نخست میلادی سابقه داشته‌است.
دیوار مقدس ندبه قسمتی از دیوار غربی مسجدالاقصی است. این مکان برای یهودیان، مسیحیان بسیار مقدس است و پیروان ادیان ابراهیمی در این مکان به عبادت می‌پردازند.
دیوار ندبه در تولیت بنیاد کوتل قرار دارد که به وزارت امور مذهبی اسراییل وابسته‌است.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط