8.5 C
Paris
Friday, April 19, 2024

درخواست کمک یونیسف برای میلیون‌ها کودک در یمن

بنابه گزارش خبرگزاری ها، یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل متحد اعلام کرده است که بیش از ۱۱ میلیون کودک در کشور جنگ‌زده یمن به کمک فوری نیازمندند. این کشور یکی از بدترین کشورها برای کودکان جهان و جنگ آن “جنگی علیه کودکان” است.

گیرت کاپلاره، مسئول بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل متحد روز یکشنبه (۵ آذر / ۲۶ نوامبر) در امان، پایتخت اردن، در باره شرایط بسیار وخیم کودکان در یمن گفت: «امروز می‌توان به راستی ادعا کرد که یمن یکی از بدترین کشورهای جهان برای کودکان است.»
سخنان مسئول بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در یونیسف در حالی است که پس از محاصره چندین هفته‌ای فرودگاه صنعا، پایتخت یمن، سرانجام از روز شنبه (۴ آذر / ۲۵ نوامبر) چندین هواپیما و یک کشتی موفق شدند کمک‌های انسان‌دوستانه و مواد غذایی برای جنگ‌زدگان این کشور ببرند.

گیرت کاپلاره در ادامه گفت: «دومیلیون کودک در یمن با سوء تغذیه شدید روبرو هستند و تقریبا همه نوجوانان دختر و پسر به کمک‌های انسان‌دوستانه عاجل نیازمندند.» گیرت کاپلاره توضیح می‌دهد که در هر ۱۰ دقیقه یک کودک در یمن کشته می‌شود. دلیل مرگ این کودکان بیماری‌هایی هستند که می‌توان به راحتی جلوی شیوع آن را گرفت.
مسئول بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در یونیسف بر این نظر است که جنگ در یمن، “متاسفانه جنگی علیه کودکان است.” او می‌گوید از ماه مارس سال جاری میلادی (۲۰۱۷) تاکنون پنج هزار کودک در این کشور کشته یا به سختی زخمی شده‌اند. در همین مدتِ زمانی هزاران مدرسه و مرکز درمانی به کلی ویران یا آسیب دیده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرده است که روز یکشنبه (۵ آذر / ۲۶ نوامبر) یک کشتی با محموله غلات و حبوبات در بندر حدیده در غرب این کشور پهلو گرفته است. این بندر در کنترل حوثی‌هاست. گفته می‌شود این اولین کشتی حامل مواد غذایی از سه هفته پیش تا کنون است که در یمن پهلو می‌گیرد. گفته شده که بار این کشتی صبح دوشنبه خالی شد.
مسدود شدن همه مرزهای زمینی، دریایی و هوایی
ائتلاف نظامی به رهبری عربستان روز دوشنبه، ۶ نوامبر، همه مرزهای زمینی، دریایی و هوایی یمن را به طور موقت مسدود کرد. این اقدام یک روز پس از شلیک موشکی از منطقه تحت کنترل شبه‌نظامیان حوثی در یمن به سوی ریاض صورت گرفت.

پس از محاصره چندین هفته‌ای فرودگاه صنعا، پایتخت یمن، سرانجام روز شنبه (۴ آذر / ۲۵ نوامبر) چهارهواپیما که حامل امدادگران، کمک‌های انسان‌دوستانه و مواد غذایی برای جنگ‌زدگان این کشور بودند، در فرودگاه صنعا به زمین نشستند.
از مجموع چهار هواپیمایی که روز شنبه در فرودگاه صنعا به زمین نشستند، دو هواپیما از طرف کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) بودند و کمک‌های انسان‌دوستانه، مواد غذایی و امدادگران را به یمن منتقل کردند. هواپیمای سوم از سوی صلیب سرخ جهانی و هواپیمای چهارم از طرف یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل متحد بود.
هشدار سازمان ملل متحد
سازمان ملل متحد هشدار داده بود که اگر کمک‌های بشردوستانه به یمن از سر گرفته نشوند، میلیون‌ها تن از ساکنان این کشور بر اثر گرسنگی جان خواهند باخت.
کمبود آب آشامیدنی و انباشت زباله در شهرهای مختلف یمن باعث شیوع بیماری‌های گوناگون شده است. بر اساس آماری که سازمان بهداشت جهانی در اواخر ماه سپتامبر منتشر کرد، شیوع وبا تنها در سال جاری میلادی باعث مرگ بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ نفر شده است.

عربستان روز چهار‌شنبه (۱ آذر / ۲۲ نوامبر) اعلام کرد که محاصره همه‌جانبه یمن کاهش خواهد یافت تا به این وسیله امکان ورود کمک‌های انسان‌دوستانه و مواد غذایی برای جنگ زدگان به یمن ممکن شود.
جنگ قدرت در یمن سه سال است ادامه دارد. گفته می‌شود ۱۷ میلیون نفر از جمعیت ۲۷ میلیونی این کشور از سوءتغذیه رنج می‌برند. در درگیری‌های مسلحانه یمن تاکنون بیش از هشت هزار و ۶۰۰ نفر کشته شده‌اند.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط