10.6 C
Paris
Friday, March 29, 2024

درخواست ٢٠ سال حبس برای صلاح عبدالسلام در دادگاه بروکسل

صلاح عبدالسلام، تنها عضو بازماندۀ گروه تروریستی حملات ١٣ نوامبر ٢٠١٥ در پاریس که از روز دوشنبه ٥ فوریه در برابر دادگاه جزائی بروکسل قرار دارد، در نخستین جلسۀ محاکمه اعلام کرد قصد ندارد به سکوت خود پایان دهد. وی که پس از دستگیری در بلژیک به فرانسه منتقل شد و در این کشور در بازداشت موقت بسرمی‌برد، تا کنون همواره در برابر بازپرسان سکوت کرده و از همین رو اینک با آغاز این نخستین محاکمه، مسئولان قضائی، قربانیان و بازماندگان عملیات تروریستی بیصبرانه در انتظار توضیحات وی هستند. اگر او در روزهای آینده نیز به پرسش‌های فراوان دادگاه پاسخ نگوید، نتیجۀ مورد انتظار از این محاکمه بدست نخواهد آمد.

صلاح عبدالسلام در این نخستین روز محاکمۀ خود تاکید کرد که خسته است و به هیچ پرسشی پاسخ نخواهد داد. او گفت «سکوت من نشانۀ مجرم بودن و یا جنایتکار بودن من نیست. بلکه [رهیافت] دفاعی من است».

متهم که به نظر می‌رسید برای حضور در دادگاه خود را آراسته و پیراهنی سفید، کت خاکستری کم رنگ و شلوار سیاه بر تن کرده بود، هنگامی که رئیس دادگاه از وی خواست نام و نام خانوادگی خود باز گوید، با صدائی که بدشواری شنیده می‌شد، تکرار کرد: «به هیچ پرسشی پاسخ نمی‌دهم».

رئیس دادگاه: «اگر چنین است برای چه در دادگاه حاضر شدید ؟»

صلاح عبدالسلام: «به من گفتند بیا. منهم آمدم. همین».

او سپس در جملاتی بهم آمیخته و نا‌مفهوم گفت «در این ماجرا، اسناد ملموس و علمی وجود دارد و دادگاه باید بر اساس آنها داوری کند و داوری نکند». ظاهراً کسی بدرستی منظور او را نفهمید. صلاح عبدالسلام سپس گفت که دادرسی در بارۀ «مسلمانان بصورت بیرحمانه‌ای صورت می‌گیرد» و پیش از سکوت دوباره افزود «هر حکمی می‌خواهید صادر کنید، من به خدا توکل می‌کنم».

رئیس دادگاه : «پاسخ شما مورد توجه قرار گرفت. تعلیق جلسه را اعلام می‌کنم».

محاکمۀ صلاح عبدالسلام و همدست وی، سُفیان عیاری، بر اساس برنامۀ پیش بینی شده تا پایان هفتۀ جاری ادامه خواهد داشت. این محاکمه در شرایط امنیتیِ ویژه‌ای برگزار می‌شود.

صلاح عبدالسلام تنها بازماندۀ مهاجمان عملیات تروریستی نوامبر ٢٠١٥ در پاریس است، که کمر بند انتحاری او به دلیل نقص فنی در آن حملات منفجر نشد و وی جان سالم بدر برد.

او همان شب با طلب همکاری از دوستان خود در بلژیک از پاریس به این کشور گریخت و به مدت ١٢٦ روز با تغییر جا توانست همچنان پنهان بماند. صلاح عبدالسلام در روز ١٥ مارس ٢٠١٦ بهنگام انجام یکی از عملیات اختفاء و گریز در «فورست» از محلات بروکسل، با ماموران پلیس روبرو شد و بسوی آنان شلیک کرد و موفق به فرار شد، اما سه روز پس از آن در محلۀ مولنبِک در پایتخت بلژیک دستگیر گردید. محاکمه‌ای که امروز در بروکسل آغاز ‌شد تنها به همین تیراندازی بسوی نیروهای انتظامی مربوط است. در این تیراندازی سه تن از آنان زخمی شدند و یک جهادگرای الجزایری ٣٥ ساله بنام محمد بالقائد کشته شد. وی که یک مسلسل اتوماتیک در دست داشت کوشش می‌کرد با تیراندازی بسوی نیروهای پلیس شرایط گریز صلاح عبدالسلام را فراهم آورد.

سه روز پس از این رویاروئی، مخفیگاه صلاح عبدالسلام کشف و بهنگام دستگیری سُفیان عیاری نیز که در کنار او در مخفی‌گاه بسر می‌برد بازداشت شد.

سُفیان عیاری، یک تونسی ٢٤ ساله است که بگفتۀ خود به عضویت داعش درآمده و بهمین منظور به سوریه رفته است. او در سال ٢٠١٥ نظیر دهها جهادگرای دیگر خود را در میان پناه جویان سوری جا زده و در فاصلۀ میان اوت تا اکتبر همان سال از طریق جزیرۀ یونانی لورُس وارد کشورهای اروپای شرقی و سپس آلمان شد. او و دو تن دیگر در ٣ اوت در شهر اولم واقع در ایالت بادن- وورتمبرگ توسط صلاح عبدالسلام مورد استقبال قرار گرفت و به بلژیک آورده شد.

این دو نفر در این پرونده به «اقدام برای قتل در چهارچوب عملیات تروریستی و حمل غیرقانونی سلاح» متهم هستند. دادستان دادگاه جزائی بروکسل برای هر یک از این دو نفر تقاضای ٢٠ سال حبس با قید یک دورۀ ١٣ سالۀ غیرقابل کاهش کرد.

صلاح عبدالسلام ٢٨ سال دارد، مراکشی تبار و دارای تابعیت فرانسه است، اما در بلژیک بزرگ شده و تا پیش از دستگیری ساکن این کشور بوده است.

صلاح عبدالسلام در مدت محاکمه در بروکسل هر روز به زندان «واندَن لو وییی» واقع در شمال فرانسه باز گردانده شده و روز بعد مجدداً برای حضور در دادگاه به کاخ دادگستری بروکسل منتقل می‌شود.

صلاح عبدالسلام باید در فرانسه نیز به اتهام شرکت در عملیات تروریستی ١٣ نوامبر ٢٠١٥ مورد محاکمه قرار گیرد. تاریخ این محاکمه که بدون تردید از گستردگی و اهمیت بیشتری برخوردار است هنوز تعیین نشده‌است.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط