7.2 C
Paris
Thursday, March 28, 2024

درخواست مجازات سعید مرتضوی به دلیل دست داشتن در جنایات کهریزک

سعید حجاریان گفته است که مطابق قواعد فقهی و قانونی دادستان پیشین تهران، سعید مرتضوی، باید پس از اعتراف اش به دست داشتن در جنایات کهریزک مجازات بشود. حجاریان عذرخواهی دادستان پیشین تهران را در خصوص “جنایات هولناک” بازداشتگاه کهریزک در سال ۱۳۸۸ نوعی اقرار به گناه دانسته و سپس نتیجه گرفته است که سعید مرتضوی باید بر اساس قاعدۀ فقهی “اقرار العقلاء علی انفسهم” مجازات بشود.

به گمان سعید حجاریان، به موجب این اقرار اگر سعید مرتضوی آدم کشته باید قصاص شود، اگر معاونت در قتل داشته باید حکم بگیرد و غرامت بدهد و خلاصه اینکه “باید در هر حال بر اساس قواعد فقهی و قانونی مجازات بشود.”

سعید حجاریان با اشاره به نامۀ عذرخواهی سعید مرتضوی دربارۀ “وقایع هولناک” بازداشتگاه کهریزک گفته است : “آقای مرتضوی در این نامه از کشته شدگان حوادث بازداشتگاه کهریزک به عنوان شهید یاد کرده و نفس استفاده از واژه شهید از سوی او به منزلۀ اقرارش به وقوع جنایات هولناک است.”

اگر چه سعید مرتضوی در نامۀ عذرخواهی خود تصریح کرده که جنایات بازداشتگاه کهریزک “غیرعمد بوده اند”، اما، به گفتۀ سعید حجاریان ایراد همین سخن به منزلۀ اقرار سعید مرتضوی به دست داشتن در همین جنایات است، یعنی در وقوع آنها مقصر محسوب می شود.

سعید حجاریان سپس افزوده است که از این پس قاضی می تواند بر اساس قاعدۀ “اقرار العقلاء علی انفسهم” برای سعید مرتضوی حکم صادر کند. یعنی سعید مرتضوی باید دست کم “حکم قتل غیرعمد را قبول داشته باشد.”

حجاریان سپس گفته است که اگر عذرخواهی مرتضوی را در مورد جنایات کهریزک نوعی توبه تعبیر کنیم، باز دادستان پیشین تهران باید اجرای شرایط قبول توبه را مطابق اسلام بپذیرد. یعنی باید قول بدهد که دیگر گناهان گذشته را تکرار نکند. دوم باید آن ها را جبران کند و سوم باید هر آنچه از قِبلِ این جنایات به دست آورده پس بدهد. یعنی : “اگر آدم کشته، قصاص شود، اگر معاونت در قتل داشته حکم بگیرد و غرامت بدهد، به هر حال باید بر اساس قواعد فقهی و قانونی مجازات شود.”

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط